Gelders Arcadië staat in de belangstelling. Er is oog voor de cultuurhistorie van de 107 buitenplaatsen in de Veluwezoom. Toch zijn er ook zorgen om de toekomst van de landgoederenzone tussen Wageningen en Rheden.
De schone lucht is een groot pluspunt van de Kop van Noord-Holland. Tegelijkertijd moet de lokale economie blijven draaien. Het idee van de ‘ademende regio’ biedt kansen voor verdere ontwikkeling. Het geeft hoofdplaats Den Helder handvatten om er bovenop te komen.
Binnen afzienbare tijd verandert er veel aan de Waal bij Nijmegen. Ruimte voor de Rivier voorziet in 2015 in twee ‘dijkdoorbraken’, een brede nevengeul en het ontstaan van een nieuw eiland in de Waal. Het is de zoveelste metamorfose voor Lent, het dorpje aan de overkant.
Groningen kan bogen op de meest herkenbare leuze uit de regiomarketing. Ook in dat opzicht gaat er niets boven Stad en Ommelanden. Tegelijk staat het noordoostelijke deel van de provincie niet bijster aanlokkelijk op de kaart als krimpregio. Het beeld dat de noorderlingen van zichzelf hebben, is een stuk genuanceerder.
Noord-Limburg is de bescheidenheid voorbij. Tegen de krimpscenario’s in zet de regio rond Venlo in op groei. De Floriade van 2012 is een opmaat naar meer, is de gedachte. De wereldtentoonstelling moet dit deel van Limburg definitief op de kaart zetten. Wat nog ontbreekt, is een verhaal met een slogan. Noord-Limburgers op zoek naar de eigen identiteit.
De fiets is als oer-Hollands vervoermiddel zo vanzelfsprekend dat hij gemakkelijk aan de aandacht ontsnapt. Dat geldt ook in de verstedelijkte regio Utrecht. Toch timmeren overheden er flink aan de weg met fietsbeleid – vooral in Fietsstad Houten. De fiets als redder van onze mobiliteit.
Ze groeien onmiskenbaar naar elkaar toe: Arnhem en Nijmegen. Verenigd in een stadsregio zoeken ze samen naar nieuwe netwerken. Maar ontstaat er ook in de hoofden van de inwoners in dit deel van Gelderland een gevoel van eenheid?