De schone lucht is een groot pluspunt van de Kop van Noord-Holland. Tegelijkertijd moet de lokale economie blijven draaien. Het idee van de ‘ademende regio’ biedt kansen voor verdere ontwikkeling. Het geeft hoofdplaats Den Helder handvatten om er bovenop te komen.
Groningen kan bogen op de meest herkenbare leuze uit de regiomarketing. Ook in dat opzicht gaat er niets boven Stad en Ommelanden. Tegelijk staat het noordoostelijke deel van de provincie niet bijster aanlokkelijk op de kaart als krimpregio. Het beeld dat de noorderlingen van zichzelf hebben, is een stuk genuanceerder.
De economie van Zeeland draait op landbouw, aquateelt en havenactiviteiten. Buitenlandse concurrentie en klimaatverandering nopen tot een omslag van kwantiteit naar kwaliteit. Met innovatieve projecten als Blueport Zeeland, Biopark Terneuzen en nucleaire technologie werken de Zeeuwen aan een duurzame economische ontwikkeling.
Midden-Brabant ligt ingeklemd tussen economisch krachtige buurregio’s en probeert die tussenpositie nu te benutten om zich te profileren als de Ideale Connectie.
Noord-Limburg is de bescheidenheid voorbij. Tegen de krimpscenario’s in zet de regio rond Venlo in op groei. De Floriade van 2012 is een opmaat naar meer, is de gedachte. De wereldtentoonstelling moet dit deel van Limburg definitief op de kaart zetten. Wat nog ontbreekt, is een verhaal met een slogan. Noord-Limburgers op zoek naar de eigen identiteit.