Regelmatig komen er gebeurtenissen in het nieuws die op een of andere manier samenhangen met plaatbeweging. Half september was er de zeebeving op het Russische schiereiland Kamtsjatka met een magnitude van 8.8, een van de zwaarste bevingen ooit gemeten. De verklaring voor die kracht is echter niet echt intuïtief. Leg dat maar eens uit aan je leerlingen. Enter: de geoproef!
Eind januari werd het Griekse eiland Santorini opgeschrikt door een serie aardbevingen waarvan de zwaarste een magnitude van 4.3 had. De oorzaak bleek te zitten in een breuksysteem op ongeveer 40 kilometer van Santorini, dus niet direct onder het eiland. Maar de geschiedenis leert dat angst voor een zware aardbeving of vulkaanuitbarsting hier gegrond is.
Als je ziet hoeveel tijd leerlingen digitaal doorbrengen, kun je je afvragen wat je daar als leraar nog aan toe te voegen hebt. Maar digital natives zijn een mythe: jongere generaties blijken niet aantoonbaar digitaal kundiger dan oudere. Juist die combinatie (niet bijzonder kundig, wel veelvuldig blootgesteld) maakt het superbelangrijk aan digitale geletterdheid te werken. Dat kan ook bij aardrijkskunde.