Het onderwijsproject EVALUE maakt gebruik van de uitkomsten van een grootschalig onderzoek naar waarden in Europa dat al meer dan twintig jaar loopt. Toen in 1979 de eerste rechtstreekse verkiezingen voor het Europese Parlement werden gehouden, konden miljoenen Europese burgers hun stem uitbrengen. Wetenschappers vroegen zich daarbij af in hoeverre Europeanen gemeenschappelijke waarden hebben, of die veranderen en wat de gevolgen zijn voor Europese eenheid. Daarom startte in 1981 een groot onderzoek dat uitgroeide tot de European Values Study (EVS). Deze studie geeft inzicht in de ideeën, overtuigingen, voorkeuren, houdingen, waarden en meningen van burgers in heel Europa. Hoe denken Europese burgers over onderwerpen als gezin, werk, milieu, levensbeschouwing, politiek en samenleving, religie en moraal en identiteit? Omdat het onderzoek in 1990, 1999, 2008 en 2017 werd herhaald, zijn ook de veranderingen in het denken van Europeanen te zien.
In 2008 maakten de Universiteit van Tilburg en Fontys Lerarenopleiding Tilburg de uitkomsten van de onderzoeken en de bijbehorende Atlas of European Values toegankelijk voor het onderwijs en ontwikkelden samen met internationale partners een website. In 2022 is die site vernieuwd en aangevuld met gegevens voor 2017. Alle gegevens en materialen zijn vrij te gebruiken en beschikbaar in negen talen (naast Nederlands in het Catalaans, Duits, Engels, Frans, Slowaaks en Turks). Ook is de meest recente atlas als pdf via de website gratis te downloaden.