Je kunt in het onderdeel Klas ook een digitaal klaslokaal inrichten, waar leerlingen vragen uit de European Values Study zelf kunnen beantwoorden. Hun antwoorden worden verwerkt in een (anoniem) scatterplotdiagram van de klas. De leerlingen zien het gemiddelde van de klas en de positie van de medeleerlingen (zonder hun naam). Deze kunnen zij weer vergelijken met landen en/of respondentgroepen. Je kunt ook twee of meer klassen op je eigen school of andere scholen met elkaar vergelijken.
Materialen
Het onderdeel Materiaal bevat lesmateriaal, achtergrondinformatie, een planningstool en instructiemateriaal voor de docent.
Er zijn voorbeeld lesmaterialen voor de thema’s milieu, migratie, democratie, solidariteit en tolerantie. In het Engelstalige deel van de website staan alle lesmaterialen van de deelnemende landen. Je kunt materiaal zoeken op schoolvak (bijvoorbeeld aardrijkskunde), onderwerp (zoals milieu) en vaardigheden en houdingen (bijvoorbeeld kritisch denken en actief burgerschap). Bij al het aanbod werden docenten van middelbare scholen en mbo-opleidingen betrokken en alle materialen zijn getest, geëvalueerd en verbeterd.
De achtergrondinformatie gaat over de waardedimensies rond milieu, migratie, democratie, solidariteit en tolerantie. Je vindt hier uitleg waarom mensen bepaalde waarden hebben en waarom deze waarden tussen respondentgroepen en/of landen verschillen. Er is een uitgebreide wetenschappelijke versie, maar ook een kortere uitleg die zich prima leent voor gebruik in de les. Ook zijn er infographics.
Voor de docent zijn er tot slot handvatten om lessen met de kaarten en data van de website vorm te geven, instructievideo’s en handleidingen bij de website.
Opbrengst
De website en materialen bieden volop mogelijkheden om controversiële onderwerpen en kwesties waarin waarden een rol spelen, bespreekbaar te maken in de klas. Het brede scala aan onderwerpen maakt de website breed inzetbaar – vakoverstijgend én binnen aardrijkskunde.
In het kader van fake news en alternative facts bieden de gegevens op de website een betrouwbare basis om een thema bespreekbaar te maken. Maar nog belangrijker dan de feiten zijn de verklaringen in de vorm van dimensies. Hier gaat het om conceptuele kennis. In samenspel met de feiten (bijvoorbeeld gegevens in kaarten en scatterplotdiagrammen) kunnen leerlingen, mits de verbanden op een goede manier gelegd worden, zo systematische kennis ontwikkelen. De verklaringen kunnen dus ook gebruikt worden om andere contexten te begrijpen. Meer concreet: leerlingen raken ervan doordrongen dat mensen heel verschillend tegen kwesties aankijken.
Wat de gegevens van de website en in de atlas niet kunnen, is aangeven of iets ‘goed’ of ‘slecht’ is. Dat moet, als deel van het maatschappelijk debat, juist onderdeel zijn van de waardeneducatie in de klas. Hier moeten leerlingen leren hoe zij eigen standpunten kunnen verwoorden, naar anderen kunnen luisteren en hoe zij tot een goede en volledige argumentatie komen. Hiervoor hebben zij uiteraard kennis nodig, onder andere kennis van de reeds genoemde waardendimensies. Het lesmateriaal op de website omvat allerlei werkvormen om het gesprek te bevorderen en tot diepgang te komen. En elke leeractiviteit, les of lessenserie eindigt met een terugblik en reflectiemoment.