De 15-minutenstad

1 mei 2021
Auteurs:
Henk Donkers
Geograaf, aardrijkskundeleraar, wetenschappelijk medewerker, docent geografie/planologie/milieu en wetenschapsjournalistiek, wetenschapsjournalist
Dit artikel is verschenen in: geografie mei 2021
Serie: Naar humane steden
Parijs
Opinie
FOTO: JACQUES PAQUIER (CC)
Dwaaltocht langs de oevers van de Seine.

Door de stedelijke veranderingsagenda en de herverkiezing van de Parijse burgemeester Anne Hidalgo kreeg ‘de 15-minutenstad’ in 2020 ineens wereldwijd bekendheid. Ook de club van burgemeesters van bijna honderd wereldsteden omarmde het concept voor de post-covid-19-stad. De 15-minutenstad verenigt veel van wat een stad humaan kan maken.

 

In de strijd om haar herverkiezing als burgemeester van Parijs maakte Anne Hidalgo (Parti Socialiste) in 2020 de 15-minutenstad (la ville du quart d’heure) tot hoeksteen van haar campagne. Ze was de verkiezingen ingegaan met het manifest Paris en Commun, waarin de idee van de 15-minutenstad centraal stond om het leefklimaat en het milieu te verbeteren. Hidalgo wil de detailhandel stimuleren als alternatief voor de hypermarchés, en kleine ambachtsbedrijven promoten met ‘Fabriqué à Paris’ als gezamenlijk handelsmerk. Verder wil ze sport- en cultuurvoorzieningen op scholen openstellen in de avonduren. En in elke buurt gemeenschapscentra oprichten waar buurtbewoners ook werkruimte kunnen vinden, omdat veel Parijse appartementen daar te klein voor zijn. Buurten moeten vooral veel groener worden en het autoverkeer moet gereduceerd worden ten gunste van voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. In haar eerste termijn vanaf 2014 had Hidalgo al heel wat maatregelen doorgevoerd die binnen het concept van de 15-minutenstad pasten, maar niet als zodanig werden benoemd. Zo maakte ze een populaire sluiproute langs de Seine autovrij, om ruimte te geven aan fietsers, voetgangers en anderen die willen genieten van de oevers van de rivier. Haar Plan Vélo was bedoeld om het gebruik van de fiets te bevorderen, onder andere door de aanleg van honderden kilometers fietspad. Hidalgo gaf subsidies aan kleine bedrijven als ze zich in bepaalde buurten vestigden, stelde schoolpleinen open voor publiek en maakte er kleine parken van. Ze moedigde stadslandbouw aan (Agrocité) en schrapte 60.000 parkeerplaatsen. Ze veranderde het aanzien van de Champs Elysées door fietspaden aan te leggen, maakte een begin met de uitbreiding van sociale woningbouw in rijkere buurten en liet zeven grote verkeerspleinen waaronder de Place de la Bastille en Place de la Nation aantrekkelijk maken voor buurtbewoners.

Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.