Wil je de muziekclip klassikaal en docentgestuurd behandelen, dan is handig de clip eerst in z’n geheel te tonen. Je verduidelijkt alleen wat de centrale boodschap van de clip is en hoe het bewustwordingsproces van Katy Perry verloopt. Daarna toon je verschillende beelden, bespreek je de metafoor en geef je een interpretatie van het probleem dat wordt aangekaart. Je kunt ook vragen stellen aan de leerlingen over wat ze denken dat een bepaald beeld uit de clip voorstelt. De docenten die deelnamen aan de bijeenkomsten verwachtten dat de meeste leerlingen daarop het antwoord niet zouden weten, maar het met wat hulp wel zouden kunnen begrijpen.
Je kunt leerlingen ook opdracht te geven ieder zelf een metafoor te interpreteren. Om ze op het spoor te zetten deel je bij iedere metafoor een informatiebron uit, zoals een ingekort en aangepast krantenartikel over het huidige migratiebeleid of een screenshot van een website die de vergiftiging van het drinkwater in Flint onder de aandacht brengt.
De derde optie is dat de leerlingen een werkblad krijgen met een lijst van de problemen die worden aangekaart in de muziekclip. De uitdaging is dan de metaforen voor die problemen te herkennen. Het is het handigst als leerlingen de muziekclip op hun eigen device (met oortjes in) bekijken, zodat ze de clip kunnen stopzetten en terugspoelen. Op het werkblad kruisen ze aan welke problemen ze hebben ontdekt, en leggen uit hoe het probleem wordt uitgebeeld in de muziekclip. Al gaat het hier om een lagere orde denkvaardigheid (‘herkennen’ valt onder ‘herinneren’ volgens de aangepaste taxonomie van Bloom), het is wel een pittige opdracht voor leerlingen. Om de metafoor van het inferno water op te merken en te kunnen benoemen, hebben leerlingen veel achtergrondkennis nodig van de problemen die in Flint speelden. De meesten zullen die missen. Verder zullen zwarte leerlingen eerder opmerken dat de zwarte man en latino vrouw uit het hamsterwiel vliegen, omdat witte leerlingen zich minder bewust zijn van hun eigen kleur.