Kritisch (leren) kijken naar ‘snelle kaarten’
Kaarten tonen in één oogopslag een veelheid aan data en helpen ruimtelijke patronen te ontdekken. Daarbij is zelf een kaart maken makkelijker dan ooit. Maar kaarten zijn meer dan neutrale visualisaties, zoals weer bleek bij de recente discussie rond ‘De Stikstofkaart’ (Geografie januari 2023). Aandacht in het onderwijs voor een kritisch cartografisch perspectief is daarom belangrijker dan ooit.
Wie in de 20e eeuw geografieonderwijs volgde, weet vast nog hoeveel tijd, moeite en vooral geduld het kostte om zelf een kaart te maken. Voor data moest je naar de bibliotheek, waar je uit naslagwerken en catalogi regionale statistieken overnam op een blocnote. Vervolgens ordende je de data en koos je een passende klassenverdeling. In het practicumlokaal plakte je dan passende rasters in een handgetekende kaart.
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten