Geo-ict sterk in verandering
Als je docenten vraagt naar de grootste verandering in het aardrijkskundeonderwijs van de afgelopen jaren, noemen ze digitalisering en geo-ict vaak als eerste. De introductie en diffusie van geo-ict gingen echter met horten en stoten, en nog steeds zijn er uitdagingen.
De eerste computers in het onderwijs verschijnen vanaf de jaren 1960 in de Verenigde Staten, vooralsnog mondjesmaat en met erg beperkte mogelijkheden. In Nederland geldt 1982 als startjaar van wat dan ‘nieuwe informatietechnologie’ (NIT) in het onderwijs heet. Scholen krijgen budget om wat hardware aan te schaffen en de training van docenten komt op gang. Grote scholen hebben wel tien pc’s. Die worden gebruikt in diverse schoolvakken, maar wiskunde en natuurkunde gaan in de praktijk vaak voor. Bij sommige projecten kan aardrijkskunde meedoen, maar regelmatig valt ons schoolvak buiten de boot.
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten