Veel burgers klagen over de planning van Lelystad Airport. Maar hoe gaat dat bij andere vliegvelden in Nederland? Rotterdam/ The Hague Airport (RTHA) is vergelijkbaar met Lelystad Airport. Momenteel handelt het 21.500 vluchten per jaar af. Ook deze luchthaven moet rekening houden met Schiphol en is hierdoor beperkt in het bepalen van de route. RTHA heeft al enige ervaring met klachten over geluidsoverlast.
Geluidsoverlast van het vliegveld is de belangrijkste bron van overlast in de omgeving. ‘Slaapverstoring’, ‘moeilijk verstaanbaar in huis’ en ‘irritant geluid’ worden als belangrijkste effecten genoemd. RTHA krijgt hierdoor dagelijks klachten binnen van omwonenden. Daarnaast is bekend dat een groep omwonenden geen melding meer maakt, omdat er geen vertrouwen meer is dat dit leidt tot verandering. Het wantrouwen in RTHA wordt nogmaals versterkt door de gebruikte methodiek voor het meten van geluidsoverlast. De gepresenteerde jaargemiddelde geluidsbelasting komt niet overeen bij de hinder die de omwonenden ervaren. Zij ervaren vooral de piekbelasting. Ook de communicatie met en over RTHA wordt als onvoldoende beschouwd. De Commissie Milieuhygiëne Luchtvaartterrein Rotterdam (CMLR) heeft in 2008 onderzoek gedaan naar de communicatie tussen omwonenden en RTHA. Uit dit onderzoek blijkt dat informatie, communicatie, invloed en medezeggenschap hinderbeleving kunnen beïnvloeden, ook bij gelijk geluidsbelasting.