Met aardrijkskunde naar een duurzame toekomst

17 juni 2022
Dit artikel is verschenen in: geografie juni 2022
onderwijs
duurzaamheid
Opinie
FOTO: RONALD KRANENBURG
Peter Kuipers Munneke tijdens zijn presentatie op de KNAG Onderwijsdag in april.

Tijdens de KNAG Onderwijsdag op 6 april legde weerman en klimaatonderzoeker Peter Kuipers Munneke uit hoe het komt dat we door de huidige opwarming van de aarde veel vaker te maken krijgen met extreem weer. En dat er steeds minder tijd is om van dat extreme weer te herstellen. Die wetenschap baart zorgen. Uit onderzoek van de universiteit van Bath blijkt dat zorgen over het klimaat bij 45% van de jongeren dagelijks spelen. Recent onderzoek van de Unesco laat zien dat 95% van de ondervraagde docenten graag les wil geven over duurzame ontwikkeling, maar dat 25% niet goed weet hoe dat aan te pakken. Als het gaat om klimaatverandering is dat zelfs meer dan 60%.

Het schoolvak aardrijkskunde kan vanwege de brede kennisbasis en de geografische werk- en denkwijzen een belangrijke rol spelen bij het onderwijzen van duurzame ontwikkeling. En het momentum is nu!

45% van de jongeren maakt zich dagelijks zorgen over het klimaat
Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.