Onderwijsbevoegdheden: Een nieuw perspectief

8 oktober 2020
Auteurs:
redactie
De redactie van geografie.nl
onderwijs
Nieuws
FOTO: ELEMENT5/UNSPLASH

In 2018 adviseerde de Onderwijsraad in het rapport ‘Ruim baan voor leraren’ over een nieuw perspectief op het leraarsberoep. De ministers Van Engelshoven en Slob hebben de Commissie Onderwijsbevoegdheden aangesteld om onderdelen uit het advies van de Onderwijsraad uit te werken. De opdracht van de commissie gaat grofweg over de bevoegdheid, het opleiden en de loopbaanontwikkeling van (toekomstige) leraren. Wil je meedenken over de aanpassingen? Daarvoor heb je kans op 27 en 30 oktober!  

Kern van leraar zijn

De sessie van 27 oktober (16.00 - 17.00 uur) gaat over het idee van een pedagogisch en didactische kern van het beroep van leraar, die alle leraren bindt, en daardoor bijdraagt aan de herkenbaarheid en toegankelijkheid van het beroep en de mobiliteit tussen onderwijssectoren. Deze kern zou in elke lerarenopleiding terug moeten komen. De Commissie nodigt jou uit om mee te praten over het idee van zo’n gemeenschappelijke kern van het leraarsberoep. Herken jij je in de eerste uitwerking? Wat heb jij er als leraar eigenlijk aan en hoe kan het de lerarenopleiding versterken?

Eenmalige bevoegdheid

De sessie van 30 oktober (15.00 - 16.00 uur) gaat over het idee dat leraren eenmalig hun bevoegdheid voor het beroep van leraar behalen en daarmee het beroep van leraar mogen uitoefenen. Bij deze denkrichting hoort volgens de commissie een ‘bouwsteensgewijze’ vormgeving van de lerarenopleiding: een generieke algemene pedagogische en didactische kern, vakinhoud, vakdidactiek en kennis van de doelgroep. Leraren beheersen alle bouwstenen in samenhang om les te mogen geven. Als leraren zich in hun verdere loopbaan willen ontwikkelen naar een andere doelgroep of inhoud, dan breiden ze hun bekwaamheid uit door aanvullende specifieke opleidingsbouwstenen te stapelen, of door eigen expertiseopbouw.

Online meedoen!

De Commissie nodigt je uit om hen te helpen om alle argumenten en aandachtpunten boven tafel te krijgen via Synthetron. Synthetron is een online programma, waarbij tot 1000 personen in groepen van vijf aan de hand van open vragen met elkaar in gesprek gaan. Dat doe je door te chatten, te reageren op polls, etc. Daarbij kun je steeds aangeven in hoeverre je het eens of oneens bent met de standpunten van de anderen. Synthetron verzamelt en analyseert die gegevens, en geeft uiteindelijk een duidelijk beeld van wat een grote groep mensen vindt over een onderwerp.
Bekijk hier een filmpje over de werking van Synthetron.

Wil je meepraten op een of beide data? Meld je nu aan!