Onderwijsdag - sneak preview: Onderwijsvernieuwing

Roeland van Westerop maakte vorig jaar op de Onderwijsdag een opvallende entree met zijn MAKA-shirt: Making AK Again! Hij presenteerde daarmee de vakvernieuwingscommissie (VVC) en dat maakte veel los. Docenten bleken na afloop vol vragen te zitten, maar ook vol ideeën die ze kwijtwilden. En dat is vast nog steeds zo. Daarom wil de VVC graag een vervolg geven aan die aftrap. Wat is nu de stand van zaken en wat zullen de effecten zijn op de lespraktijk? Want niet alleen domeinen veranderen, ook de probleemgestuurde en vraaggerichte aanpak zullen leiden tot andere lessen dan voorheen.
Roeland: ‘We willen in de twee deelsessies die we aanbieden als VVC verschillende dingen doen: in de ene sessie duidelijk maken waar we inmiddels staan en in de andere meer praktisch met een uitgewerkt domein aan de slag gaan. Zo zijn de kerndoelen voor Mens & Maatschappij vrijwel af, maar voor Mens & Natuur zijn we nog bezig. De bestaande vrees dat het aardrijkskundig gehalte helemaal uitgekleed gaat worden, is onterecht. Maar veel gaat op de schop. Zo komt er een domein geologie. Ook de manier van toetsen gaat veranderen. We willen daarover graag met de achterban in gesprek gaan.’
Frederik Oorschot, namens SLO in de VVC aanwezig, vult aan: ‘Hoe meer aandacht er is voor nieuwe kerndoelen en nieuwe examenprogramma’s, des te beter. We willen met kleinere groepjes inhouden delen en de systematiek daarbij duidelijk maken. We zijn ook best ambitieus op de examenprogramma’s. Die willen we meer stroomlijnen, want nu heeft elke school zijn eigen programma van toetsing (pta). Dat is tot op zekere hoogte prima, maar de verschillen tussen scholen zijn onnodig groot en dat is helemaal niet nodig.’
Kortom, ontmoet de leden van de VVC en ga met ze in discussie (tijdens sessie A03 of C03) op de KNAG Onderwijsdag 2025 in Apeldoorn.