Teachmeet Orvelte 2018

4 september 2018
Auteurs:
Mathijs Booden
Universiteit van Amsterdam
onderwijs
Nieuws
geofort
FOTO: JOHN SCHNOBRICH/UNSPLASH

Elk voorjaar begeven de studenten van de universitaire lerarenopleidingen zich naar het Drentse brinkdorp Orvelte voor drie dagen ‘veldwerk over veldwerk’. In mei 2018 kwamen 33 studenten samen. Sparren met de wethouder, grondboren, zelf veldopdrachten ontwerpen, en: de teachmeet voor en door studenten.

 

Wat is een teachmeet? Een teachmeet bestaat uit tien leraren die in 60 minuten delen wat zij in met hun leerlingen aan leerzame, inspirerende of gewoon leuke dingen doen. In dit geval tien aankomende eerstegraadsdocenten die een mooie werkvorm hebben ontwikkeld, geo-ICT toepassen of op slimme wijze ergens een draai aangeven.

De hele teachmeet is terug te kijken via Periscope.

De teachmeet

Jochem Jautze (UvA) trapte af met als thema ‘levendige voorbeelden’. Bijvoorbeeld: hoe teken je luchtstromen op een bord dat in beweging is?
De bijdrage van Jochem.

Sander Liem (UvA) demonstreerde de app Actionbound die hij gebruikt om leerlingen van het Hyperion gericht op veldwerk te sturen. Actionbound maakt het mogelijk om in ‘realtime’ van studenten veldgegevens binnen te krijgen, zoals een bereikte locatie of een foto van een plek, en ze aan de hand daarvan nieuwe opdrachten te geven.
De bijdrage van Sander.

Erik Bos (RUG) liet zien hoe hij getallen en feiten gebruikt in de les. Een mini-cursus Feitenkennis: hoeveel hectares of omgerekend voetbalvelden heeft een Ethiopische boer? Hoe hoog is het geboortecijfer in Nederland en in Nigeria?
De bijdrage van Erik.

Gotze Kalsbeek (vakdidacticus, UvA) heeft op weg naar de teachmeet weer nieuwe pronkstukken opgepikt voor zijn zandmuseum en spoort de aanwezigen aan zelf ook zo’n verzameling aan te leggen.
De bijdrage van Gotze.

En dan Marijn van der Meer (UvA) met de 3D-prints van landschappen die hij op het IJburg-college gebruikt om leerlingen de stap te laten zetten van platte kaart naar ruimtelijk model. De 3D-prints maakt Marijn zelf op school aan de hand van digitale hoogtemodellen.
De bijdrage van Marijn.

De leerlingen van Bram van der Horst (VU) schrijven een wetenschappelijk artikel. Dat vinden ze spannend, want het is inclusief peer review en ‘publicatie’ van de beste artikelen.
De bijdrage van Bram.

Bas Trompert (UvA) deed een afstudeeronderzoek naar de mogelijkheden van virtual reality (VR) in het aardrijkskundeonderwijs en deelde daarvan een stukje: een les over de leefomgeving met VR, opgebouwd met Google Expeditions. Veel meer van de bevindingen van Bas’ onderzoek staan op de site AKmetVR.
De bijdrage van Bas.

Hielke Ploeg (VU) maakt het publiek op onnavolgbare wijze bewust van de veiligheid tijdens veldwerk en omgevingsonderwijs.
De bijdrage van Hielke.

En dan tenslotte: geografisch 30 Seconds met Bram Bos (RU). Omschrijf en raad vijf geografische termen of begrippen binnen de vereiste 30 seconden. Een ideale werkvorm om lesstof op een vlotte en luchtige manier te herhalen.
De bijdrage van Bram is niet vastgelegd, maar was ijzersterk.