Teachmeet Orvelte 2017

25 juli 2017
Auteurs:
Mathijs Booden
Universiteit van Amsterdam
onderwijs
Opinie
teachmeet
FOTO: GOTZE KALSBEEK
De wet van Buys-Ballot

Elk voorjaar begeven de studenten van de universitaire lerarenopleidingen zich naar het Drentse brinkdorp Orvelte voor drie dagen ‘veldwerk over veldwerk’. In mei 2017 kwamen 44 studenten samen. Sparren met de wethouder, grondboren, zelf veldopdrachten ontwerpen, en: de teachmeet voor en door studenten.

 

Wat is een teachmeet? Een teachmeet is tien leraren die in de loop van 60 minuten delen wat zij in met hun leerlingen aan leerzame, inspirerende of gewoon leuke dingen doen. In dit geval tien aankomende eerstegraders die een mooie werkvorm hebben ontwikkeld, geo-ICT toepassen of op slimme wijze ergens een draai aangeven. 

De teachmeet

Tim Schuring (UU, @tim_schuring) trapte af met een ode aan Roelof Schuiling, de Drentse boerenzoon die één van de grondleggers van de schoolaardrijkskunde werd. Zijn Aardrijkskunde van Nederland werd een standaardwerk in de vooroorlogse geografenopleiding en zijn esdorpenmodel siert nog steeds de schoolboeken. Schuilings motto “Die mij verbeteren en zullen mij niet krenken” is de TeachMeet in een notendop: deel je ideeën  en ze zullen verder groeien!

Hydrologe Velda Slenters (UvA, @veldaslenters) liet vervolgens zien hoe ze leerlingen leert om een hydrograph af te lezen en zo het verband tussen piekafvoer en vertragingstijd te meten, en laat ze vervolgens voorspellen wat er zal gebeuren als door menselijk ingrijpen het stroomgebied verandert.

Charlotte Puister (RUG) werkt voor haar afstuderen mee aan het ontwerp van een nieuwe Geofuture School-module in samenwerking met de Stichting Grebbelinie en collega’s van geschiedenis en economie. De module is dus vakoverstijgend en sluit direct aan op de leefomgeving.

Onno ter Sluis (RU) neemt zijn studenten mee in ruimte én tijd met topotijdreis.nl naar het Binnenveld bij Rhenen, om uit te zoeken hoe de bodem daar bepalend is voor wat je in het landschap tegenkomt.

Marco Ligtvoet (VU) kwam met een levend staafdiagram, waarbij twaalf leerlingen elk een maand van het jaar voorstellen. In overleg vormen ze eerst het regiem van een gemengde rivier, vervolgens dat van een regenrivier en tenslotte dat van een gletsjerrivier.

teachmeet
FOTO: TIM SCHURING
De teachmeet in volle gang

Iris van Erp (UU) deelde een opdracht waarmee leerlingen zich een beeld vormen van cultuurgebieden. Door het koppelen van uitspraken, foto’s en de cultuurgebieden uit de atlas bouwen ze een samenhangend wereldbeeld op.

Karlijn Smits (UU) liet zien hoe ze zeemaps.com inzet om interactieve kaarten te maken. Leerlingen kunnen via hun eigen device locaties toevoegen, die direct op de kaart verschijnen. Leuk om bijvoorbeeld vakantiebestemmingen van leerlingen te zien of om begrippen zoals reikwijdte te visualiseren. Leuk om de les mee te eindigen of openen, maar er kan natuurlijk ook een hele les omheen gebouwd worden.

Renate van Haaren (RU, @renatevanhaaren) vertelde hoe ze haar leerlingen foto’s laat maken in hun eigen leefomgeving om de aanzet te geven om in de klas over controversiële te praten.

Marijn Koopman (UvA, @marijnkoopman) laat haar leerlingen een schetskaart of croquis maken om een geografisch verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld over migratie naar de VS, of zoals voor haar afstudeeronderzoek over de migratie van mensen naar verschillende wijken van Alkmaar.

Tim Schuring (ook @ak_proeven) kwam terug om te laten zien hoe chemische verwering op verschillende kristallen inwerkt. Leerlingen leggen een stukje Snickers tussen tong en gehemelte (niet kauwen, dat zou fysische verwering zijn!) en ervaren zo de oplossing van de verschillende onderdelen: eerst de chocolade, dan de karamel, dan de crunch om uiteindelijk hele pinda’s over te houden. Waarom chemische verwering in je mond zo snel gaat? Een warm en vochtig milieu!

Robert Gerritsen (UvA) sloot de avond af met de wet van ‘Buys-Ballon’. Geen tikfout: Robert laat zijn leerlingen de mondiale luchtcirculatie uittekenen op een ballon om hun begrip van beweging op een roterende bol te vergroten.

teachmeet
FOTO: TIM SCHURING
Levend staafdiagram

Teachmeet KNAG Onderwijsdag

De komende KNAG Onderwijsdag (10 november 2017, Ede) krijgt ook weer een teachmeet. Onder de sprekers is in elk geval Adam Lenaarts (@skandibal), docent aardrijkskunde en innovatiemanager op het Tabor College Hoorn. Wil je ook een bijdrage leveren? Aanmelden kan alvast bij Judith Peeters (jempeeters@casema.nl) of Kimberley Vonk (k.vonk@bnc.nu).