Smileys, emoticons en emoji’s verlevendigen chatberichtjes en vervangen woorden of zelfs hele zinnen. Maar ze lenen zich ook heel goed voor het aardrijkskundeonderwijs.
Het silhouet van Eindhoven werd lang gedomineerd door kerktorens en fabrieksschoorstenen. De laatste jaren schiet de hoogbouw echter uit de grond. Leerlingen van het Sint-Joriscollege mochten meedenken over het toekomstige aanzicht van hun stad.
Bij hoogveen denk je aan Drenthe en de Peel. Maar ook grote delen van West-Brabant waren ooit bedekt met een metersdikke veenlaag. Sinds afgelopen zomer staan die verdwenen venen weer (letterlijk) op de kaart.
Tijdens het WK-voetbal in de zomer van 2018 deden twee Zwitserse spelers met Kosovaars- Albanese roots na hun goals tegen Servië een vogel na, refererend aan de dubbelkoppige adelaar in de vlag van Albanie. Hebben Kosovaren dan geen eigen symbolen? Bestaat er überhaupt zoiets als een Kosovaarse identiteit?
Al direct na de aftrap van de profielwerkstukken dienden de eerste leerlingen zich aan met hun plannen. Ik was reuze benieuwd, maar het bleek toch weer de bekende riedel: vulkanen, aardbevingen, klimaatverandering enzovoorts. Dit moest anders, maar hoe? Het antwoord vond ik in de guerrillageografie.
Dit jaar werd de Glazen Globe voor het beste geografische kinderboek uitgereikt tijdens de Kinderboekenweek. De jury las en herlas tientallen boeken, vergaderde bijna maandelijks in Utrecht en kwam uiteindelijk unaniem tot een beslissing.