Op bovenstaande kaart schetsen hoogleraar Jan Rotmans en ontwerpbureau KuiperCompagnons een ontregelend beeld van de toekomst van Nederland. Om mensen aan het denken te zetten: kan dit écht gebeuren, is dit wat we willen? Dit soort beelden kun je in de klas gebruiken om leerlingen te leren nadenken over de ‘onweetbare’ toekomst.
Vorig jaar riep Mark Rutte jongeren op mee te denken over de samenleving na corona. Hun ideeën en creativiteit zijn hard nodig om richting te geven aan hoe ons land er straks uitziet, aldus de premier. Pak die kans in de aardrijkskundeles en neem je leerlingen mee in de kracht van verbeelding.
Met de Cities Coalition for Digital Rights luidden Amsterdam, Barcelona en New York in november 2018 de noodklok over technologiegebruik in steden: burgers dreigen de controle over hun leefruimte kwijt te raken aan technologiebedrijven. Niettemin ziet de Europese Unie digitalisering als dé uitweg voor de groeiende plattelandsproblematiek in Europa: het ‘slimme dorp’ heeft volgens de EU de toekomst. Maar met haar huidige actieplan voor slimme dorpen slaat zij de plank op een aantal punten mis.