Dé website voor geowetenschappen en aardrijkskunde
  • Inloggen
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen
Home
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda

Recente publicaties

Hoe denken leerlingen over kolonialiteit in aardrijkskunde?

Tijdschrift Geografie
Dominique Angel

Herkennen leerlingen de koloniale erfenis in het hedendaagse aardrijkskundeonderwijs? En als je ze daarbij op weg helpt, hoe voelt dat dan voor ze?

dekolonisatie
onderwijs

Vijf redenen waarom het slavernijverleden relevant is bij aardrijkskunde

Dominique Angel Roberto Breeveld Joost Penninx Tjerk Faber Renée Gulikers Michael Breeveld

Honderdvijftig jaar terug kwam er een einde aan de slavernij in het Nederlands Koninkrijk. Dit beladen verleden is niet alleen voer voor geschiedenisdocenten. Het werkt door tot in het heden en is meer dan relevant in onze aardrijkskundelessen.

kolonialisme
onderwijs

Onderwijsdag – sneak preview [5]: Dekolonisatie van de aardrijkskundeles

Renée Gulikers Dominique Angel Tjerk Faber Joost Penninx

Een plaquette over de komst van Columbus in Amerika – geen ontdekking maar een verpletterende kolonisatie. Hoe staat het met het wereldbeeld dat wij via ons aardrijkskundeonderwijs doorgeven?

dekolonisatie

Redactie
redactie [at] geografie [dot] nl
Copyright

Partners

geografie.nl wordt beheerd door het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG). Het KNAG is er voor alle geografen, docenten aardrijkskunde en voor diegenen die zich met het vakgebied geografie (aardrijkskunde) verbonden voelen.

KNAG
info [at] knag [dot] nl
030 4100510
KvK 40532103

Lid worden of lidmaatschap opzeggen

Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Statuten

Alle rechten voorbehouden
© KNAG 2025