Categorie
29 augustus 2025
Kevin van Beveren Jan Karkdijk Ilona Wevers Uwe Krause Tine Béneker

Geografisch redeneren in de praktijk

Stap voor stap naar een krachtige les

Leren omgaan met complexe vraagstukken is essentieel in het aardrijkskundeonderwijs, maar een flinke uitdaging voor leerlingen en docenten. Een groep docenten ontwikkelde opdrachten gericht op geografisch redeneren in complexe samenhangen. Ze volgden daarvoor een helder stramien.

onderwijs
30 augustus 2024
Jan Karkdijk Tine Béneker Uwe Krause Ilona Wevers

Geografisch redeneren in het voortgezet onderwijs

Geografisch leren redeneren vraagt oefening. Om docenten een handvat te bieden is een geografisch redeneermodel ontworpen. Handig bij het ontwerpen én nabespreken van een opdracht.

onderwijs
1 november 2015
Jan Karkdijk

Jakarta als mysterie

Mysteries worden in het onderwijs ingezet om vakinhoud meer te laten leven. Twaalf docenten aardrijkskunde testten een nieuw mysterie over Jakarta. De eerste resultaten laten zien dat het een goede geografische casestudy is. Met ruim voldoende handvatten voor groeps- of klassengesprekken om de juiste relaties te leggen.

onderwijs
1 mei 2012
Jan Karkdijk

Mysteries in de klas

Leren denken met aardrijkskunde, een bewerking van Thinking Through Geography van David Leat, is niet meer weg te denken bij aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs. Veel AK-docenten werken met activerende werkvormen als Welk Woord Weg? en Taboe. Onderzoek in bovenbouwklassen van de havo wijst uit dat ‘mysteries’ leerlingen significant beter leren denken.

onderwijs