Categorie
29 augustus 2025
Kevin van Beveren Jan Karkdijk Ilona Wevers Uwe Krause Tine Béneker

Geografisch redeneren in de praktijk

Stap voor stap naar een krachtige les

Leren omgaan met complexe vraagstukken is essentieel in het aardrijkskundeonderwijs, maar een flinke uitdaging voor leerlingen en docenten. Een groep docenten ontwikkelde opdrachten gericht op geografisch redeneren in complexe samenhangen. Ze volgden daarvoor een helder stramien.

onderwijs
30 augustus 2024
Jan Karkdijk Tine Béneker Uwe Krause Ilona Wevers

Geografisch redeneren in het voortgezet onderwijs

Geografisch leren redeneren vraagt oefening. Om docenten een handvat te bieden is een geografisch redeneermodel ontworpen. Handig bij het ontwerpen én nabespreken van een opdracht.

onderwijs
1 februari 2020
Uwe Krause Ilkay Südaş Ilona Wevers Reinier Geurts

Place identity in Jeruzalem 

Leerlingen op onderzoek in Tilburg 

De verarmde wijk Jeruzalem in Tilburg ging in 2010 grondig op de schop. De leefbaarheidsproblemen lijken nu opgelost. Maar hoe ligt dat voor de bewoners? Tilburgse leerlingen gingen aan de hand van het concept van place identity op onderzoek de wijk in. Een in meerdere opzichten leerzame ervaring.

onderwijs
15 november 2010
Ilona Wevers

Toekomstbeelden van jongeren

Uit onderzoek onder Nederlandse brugklasleerlingen blijkt dat zij hun eigen toekomst zonnig inzien, maar de mondiale toekomst juist overwegend pessimistisch. Aardrijkskunde kan leerlingen helpen een toekomst te creëren waarin zij willen leven.

onderwijs