…de toekomst
De studie Understanding the perspectives of young people around the world (2018) is uitgevoerd door Ipsos in opdracht van de Bill & Melinda Gates Foundation. Duizenden jongeren in vijftien landen in Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Afrika en Europa zijn gevraagd hoe optimistisch ze zijn over hun toekomst, hoe ze denken over de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, en wat volgens hen de prioriteiten zijn waarmee politieke leiders moeten bezighouden.
- Ipsos (2018). Goalkeepers Global Youth Outlook Poll. Ipsos/Gamechangers.
…de klimaatcrisis
In Nederland wordt regelmatig gepeild wat jongeren over bepaalde maatschappelijke thema’s denken. Een voorbeeld is het onderzoek van Motivaction samen met Energie Beheer Nederland over ideeën van jongeren over de klimaatcrisis.
- Energie Beheer Nederland (2021). Jongeren en de klimaatdiscussie. Hoe kijken Nederlandse jongeren aan tegen klimaatverandering, het klimaatakkoord en de energietransitie?
… schoolvakken
Er zijn ook regelmatig polls over meningen, voorkeuren en houdingen van scholieren ten aanzien van schoolvakken. Zulke onderzoeken gaan zelden of nooit inhoudelijk in op de vakken. Zie bijvoorbeeld de Qompas-onderzoeken Populariteit van schoolvakken 2019 onder 170.000 havisten en vwo’ers, en Vmbo’ers over hun motivatie, vakken en prestaties op school van 2021.
- Qompas (2019). Populariteit van schoolvakken 2019. Leiden: Qompas.
- Qompas (2021). Vmbo’ers over hun motivatie, vakken en prestaties op school. Leiden: Qompas.
… aardrijkskunde
Over wat leerlingen inhoudelijk vinden van aardrijkskunde, bestaat weinig onderzoek. Het is alweer negen jaar geleden dat Geografie het artikel van Han Noordink en Frederik Oorschot publiceerde over wat vmbo-leerlingen van hun aardrijkskundelessen vinden.
Op de online Kennisrotonde staat een artikel uit 2017 over de beeldvorming van onderbouwleerlingen over aardrijkskunde als keuzevak in de bovenbouw.
- Noordink, H., & Oorschot, F. (2014). Aardrijkskunde: kijk op een veranderende wereld. Geografie november/december.
- Van der Aa, R., & Nieuwkoop, F. (2017). Waarom kiezen leerlingen wel of niet voor aardrijkskunde als keuzevak in de bovenbouw van het vo. Kennisrotonde.