‘Die bol is letterlijk alles’
Leerlingen aan het woord over aardrijkskunde
Over het leven van middelbare scholieren zijn veel boeiende geografische vragen te stellen, bijvoorbeeld over hun ruimtelijk gedrag in de eigen leefomgeving. Maar leven er ook geografische vragen bij scholieren zelf? Hoe denken zij anno 2023 over de wereld? En wat is hun beeld bij het vak aardrijkskunde?
Afgelopen februari peilden we hoe een groep bovenbouwleerlingen denkt over wereldvraagstukken en ons vak. We vroegen ze onder meer welke (mondiale) vraagstukken hen bezighouden, wat ze van ons vak vinden en wat bepalend is voor een goede aardrijkskundeles. We presenteren hier de resultaten van de peiling. Én we delen de aanpak, in de hoop dat meer docenten gaan verkennen hoe hun leerlingen denken over ons vak. ‘De’ leerling bestaat immers niet: er is sprake van een grote diversiteit, die ook constant in verandering is. Da’s op zich geen nieuws. Maar de aandacht voor diversiteit en inclusie is sterk gegroeid en vraagt om een gedifferentieerde blik. Wij denken dat de aardrijkskundedocent die blik goed kan bieden en benutten. We belichten eerst de aanpak en duiken daarna in de uitkomsten.
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten