Fricties van flitsbezorgdiensten. De ruimtelijke impact van de platformeconomie in de stad

11 november 2022
Dit artikel is verschenen in: geografie november/december 2022
infrastructuur
Kennis
FOTO: NETZPOLITIK.ORG
Vestiging van Gorillas in Kreuzberg/Berlijn, met een uiting van protest door omwonenden.

Flitsbezorgdiensten opereren bijna uitsluitend in stedelijke centra, met dark stores als hyperlokale distributiepunten die veel overlast geven. Steden moeten de regie terugnemen en investeren in een lokaal en duurzaam platformecosysteem dat basisdiensten voor iedereen bereikbaar maakt.

 

Terwijl de storm rond de coronapandemie lijkt te luwen, maakt de maatschappij de balans op over de effecten. Welke gedrags- en cultuurveranderingen heeft de crisis teweeggebracht en welke aanpassingen zijn slechts van tijdelijke aard geweest? Een beducht vraagstuk is de opmars van flitsbezorgdiensten in West-Europese steden. Hoewel befaamd om hun belofte de kosmopolitische consument binnen tien minuten per fiets diens bestelde boodschappen te bezorgen, stuiten diensten als Gorillas, Flink en Getir op steeds meer weerstand. Niet alleen vanwege de verkeers(on)veiligheid, maar bovenal vanwege de verstoringen in woonomgevingen door dark stores. Lokale overheden treden tot nu toe voornamelijk reactief op met overhaaste vestigingsverboden of vergunningsplichten. Van een structurele en visierijke oplossing lijkt nog geen sprake. Hoe kunnen beleidsmakers meer grip krijgen op flitsbezorgdiensten en de bijbehorende problemen?

Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.