GeoWeek 2021: terug van bijna weggeweest
Van 4 t/m 8 oktober gingen bijna 4000 leerlingen op expeditie met aardrijkskunde tijdens de GeoWeek. Een week waarin leerlingen zelf aardrijkskunde konden ontdekken: op bezoek bij een bedrijf, tijdens een gastles van een geoprofessional of op veldwerk!
Na de GeoWeek-editie vorig jaar, die vanwege corona veel beperkter van opzet was dan gewoonlijk, was iedereen enthousiast om nu weer een GeoWeek op volle sterkte te organiseren. Met maar liefst 72 expedities over uiteenlopende onderwerpen.
De GeoWeek geeft leerlingen de kans aardrijkskunde op de leukste manier te ontdekken: door het zelf te doen. Zoals dijken ontwerpen die berekend zijn op de klimaatverandering, onderzoeken hoe ‘groen’ de eigen wijk is, en boringen verrichten en bodemonderzoek doen. Ze zijn in de eigen omgeving bezig met mondiale vraagstukken én maken kennis met het werkveld. Veel geobedrijven zijn enthousiast om leerlingen te laten zien wat voor werk zij doen: dit jaar hebben 56 bedrijven en organisaties een expeditie aangeboden. De GeoWeek leeft niet alleen bij leerlingen.
Leren door zelf bouwen en exploreren
TU Delft: Slimme dijken
Nederlandse bedrijven zijn over de hele wereld actief om dichtbevolkte deltagebieden te beschermen tegen overstromingen. Wetenschappers van de TU Delft houden zich dagelijks bezig met het bedenken van slimme technieken en proberen Nederland met hulp van de natuur nog beter te beschermen tegen overstromingen. In het Waterlab werken ze aan nieuwe technieken en testen zij slimme dijken op schaal.
Tijdens de expeditie kregen de leerlingen uit 2 vwo van het Bonaventuracollege eerst een presentatie hoe het ontwerpen van een dijk in z’n werk gaat en hoe die dan in de praktijk wordt aangelegd. Daarna gingen ze zelf in het lab aan de slag. In groepjes ontwierpen en bouwden ze een dijk en mochten zelf kiezen welke materialen ze wilden gebruiken
Witteveen+Bos: Bodemleven
Tijdens de expeditie bij Witteveen+Bos kwamen de leerlingen uit 1 vwo van het Twents Carmel College veel te weten over de bodem en ondergrond. Hoe is de bodem opgebouwd? Welk leven zit er in de bodem? De leerlingen kregen levende diertjes uit de bodem te zien. Ook gingen ze met archeologische vondsten aan de slag. Welke vondst is het oudst en welke het nieuwst? Ze leerden over de Nederlandse bodem en de verschillen die er zijn. Ook bekeken ze een bodemkaart van de regio van hun eigen school en kwamen erachter dat de voorlaatste ijstijd verantwoordelijk is voor de stuwwallen bij hen in de buurt. Daarna gingen de leerlingen naar buiten om zelf grondboringen te zetten en de bodem te exploreren.
Kadaster: Groene school
Hoe kun je data inzetten voor duurzaamheid? Tijdens de expeditie van het Kadaster gingen de leerlingen van groep 8 van CDS de Groen aan de slag met geo-informatie. Eerst zochten ze op een online kaart hun eigen huis op. Vervolgens moesten ze nadenken over het concept ‘groen’. Wat is duurzaam, wat betekent groen? Om te bepalen hoe groen (of juist niet) de buurt rond de school was, gingen de leerlingen er zelf op uit. Ze maakten foto’s van alle groene dingen die ze zagen, zoals zonnepanelen op huizen en een elektrische bus. Die zetten ze letterlijk op de kaart. Zo kregen de leerlingen een goed idee van welke buurten al erg groen zijn, en waar nog veel verbetering mogelijk is.
Naturalis: Aardkunde
De expeditie bij Naturalis in Leiden draaide om de aardwetenschappen. De leerlingen uit 3 havo van het Bonaventuracollege onderzochten hoe botten uit de ijstijd iets vertellen over het klimaat, testten mineralen om nuttige eigenschappen te herkennen en kregen inzicht in de wetenschappelijke waarde van de collectie. Ook werd de leerlingen gevraagd naar hun eigen mening over aardwetenschappen: welke vondsten vonden zij het interessantst? Zijn ze meer mineraloog, vulkanoloog, paleontoloog of juist glacioloog?