Interview met Hanneke Tuithof en Arthur Pormes: Dekolonisatie van het onderwijs in de gammavakken
Kolonisatie, slavernij en koloniale machtsverhoudingen horen niet enkel bij het vak geschiedenis. Ook bij aardrijkskunde en maatschappijleer is het zaak bijvoorbeeld onderliggende machtsverhoudingen aan te kaarten. We spreken met twee experts uit de hoek van geschiedenis en maatschappijleer.
De ‘oude’ koloniale machtsverhoudingen, zoals het denken over ‘ontwikkelde’ versus ‘ontwikkelingslanden’, vormen de wereld en dus ook ons onderwijs vandaag de dag. Hoe kunnen we dit aankaarten bij onszelf en bij leerlingen? Hoe kunnen we ons onderwijs ‘dekoloniseren’?
David Lambert, emeritus hoogleraar Geography Education, schreef in het februarinummer van Geografie afgelopen jaar over ‘Aardrijkskunde en raciale geletterdheid’. Renée Gulikers en Tjerk Faber wezen in het vorige nummer op stereotiepe beelden van armoede in AK-methodes.
Dit keer gaan we te rade bij twee collega’s uit verwante vakken: geschiedenis en maatschappijleer. Hanneke Tuithof en Arthur Pormes waren beide lid van de commissie Versterking kennis geschiedenis voormalig Nederlands-Indië, onder leiding van oud-minister Jet Bussemaker, kortweg de commissie-Bussemaker (zie kader).
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten