Van pootaardappels tot wereldburgers
Aardrijkskunde op de basisschool in de afgelopen decennia
Sinds de jaren 1970 is het aardrijkskundeonderwijs op de basisschool en op de pabo flink veranderd. Het vak maakt steeds vaker deel uit van een groter geheel, waarbij de vakkennis in de verdrukking komt. Maar de maatschappelijke relevantie en de rol van de leerling zijn meer op de voorgrond getreden – althans in de doelstellingen van vak- en leergebied.
Waarom kan de inklinking in laag Nederland een probleem zijn? Noem een verschil tussen het leven van mensen in de woestijn en in het tropisch regenwoud. Waarom mag er van de regering niet zomaar gebouwd worden in het Groene Hart? Welke klimaten vind je in Europa? Waarom wordt in Azië veel kleding gemaakt? Deze vragen uit de methode Meander (uitgave 2017) voor groep 5/6 en 7/8, zijn voorbeelden van de klassieke schoolaardrijkskunde. Leerlingen beantwoorden in hun werkboekje vragen over het waar, waarom daar en waar nog meer van diverse thema’s en gebieden.
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten