WOW-NL: Het weer in de klas

1 januari 2016
Auteurs:
Rob Adriaens
KNAG & Het Streek Ede
Marijn de Haij
KNMI, De Bilt
Ruben Beijk
KNMI, De Bilt
Matty Bos
KNMI, De Bilt
Dit artikel is verschenen in: geografie januari 2016
onderwijs
Nederland
Nieuws
FOTO: STEVEN RIEDER/FLICKR

Het KNMI doet aan crowdsourcing! Op de nieuwe site WOW-NL kan iedereen eigen weermetingen invoeren, analyseren en vergelijken met metingen van andere weerstations. Ook scholen kunnen aansluiten en zo met actuele weergegevens aan de slag. Het KNAG maakte er lesmateriaal bij.

 

Tijdens de lancering van de website in april 2015 sloot weerman Marco Verhoef samen met enkele leerlingen het eerste WOW-station van Nederland aan. Dit weerstation staat op het meetveld van het KNMI in De Bilt. Inmiddels telt Nederland al tientallen WOW-stations en dat aantal groeit snel. Voor onderzoekers en meteorologen bieden de extra meetgegevens tal van nieuwe mogelijkheden. Zo kunnen ze meer zeggen over veranderingen in extreem weer en het afwijkende klimaat in de stad, en de invloed van het weer op de samenleving. Een jaar lang gaat het KNMI bekijken hoe de gegevens van WOW-NL te gebruiken zijn. Ook scholen kunnen met een eigen weerstation aansluiten. 

Overgewaaid

Het WOW-concept is komen overwaaien uit Groot-Britannië. De Britse weerdienst, Met Office, lanceerde daar in 2011 een eerste Weather Observations Website. Australië en Nieuw-Zeeland volgden snel en nu dus ook Nederland. Wereldwijd zijn ruim 7500 meetstations aangesloten en dat aantal groeit nog iedere dag. Grote hoeveelheden meetgegevens van allerlei stations stromencontinu naar WOW-NL. Daar worden ze weergegeven op een kaart. De gebruiker kan zelf kaartlagen aan- en uitklikken en weerstations selecteren. Er zijn kaarten van temperatuur, neerslagintensiteit, wind, luchtvochtigheid en luchtdruk. WOW-NL is een voorbeeld van crowdsourcing. Door het hele land kunnen mensen
hun eigen meetgegevens uploaden. De enige voorwaarde om mee te doen, is dat je in het bezit bent van een weerstation dat verbonden is met internet. Dit weerstation kun je registreren bij WOW-NL. Op de website kun je je eigen meetgegevens zien én die van alle andere WOW- en KNMI-stations. Je kunt tabellen en grafieken maken van de meetgegevens en het weer van twee plaatsen met elkaar vergelijken. Kortom, je kunt eigen weeranalyses maken.

Screenshot met weerstations aangesloten bij WOW-NL. Inzetje: Temperatuurverloop gemeten op Maastricht-Aachen airport tussen 28 juni en 5 juli 2015A

Voor scholen is WOW-NL ideaal. In plaats van verouderde of fictieve gegevens hebben leerlingen nu de beschikking over actuele weergegevens, gemeten door het weerstation van de eigen school. De aardrijkskundelessen over het weer kunnen hiermee nog meer tot leven komen. Op https://wow.knmi.nl onder ‘Meedoen’ staat meer over de benodigde soft ware en kant-en-klare weerstations.

Lesmateriaal

Het KNMI heeft het KNAG gevraagd lesmateriaal te maken bij WOW-NL. En zo geschiedde. Als docent kun je kiezen voor een complete serie lessen of voor losse modules, inclusief een handleiding. De lessenserie bestaat uit lessen over temperatuur, luchtdruk en wind. Elke les is gebaseerd op de eigen meetgegevens in WOW-NL en maakt de vertaalslag naar de traditionele lesstof over verschillen in klimaat in Nederland én in de wereld. De serie wordt afgesloten met een eindopdracht, waarin leerlingen met WOWNL zelf aan de slag gaan als weerman of weervrouw. Er is lesmateriaal voor de onderbouw van het vmbo en voor de onderbouw van havo/vwo. Er wordt ook gewerkt aan een Geo Future Schoolmodule (zie Geografie mei 2014) over het weer voor de bovenbouw van havo/vwo.

De eerste ervaringen van docenten en leerlingen met WOWNL zijn heel positief. Op diverse scholen beheren leerlingen inmiddels zelf een weerstation. Hun lessen gaan nu over het weer dat ze kunnen zien als ze door het raam naar buiten kijken. Dat spreekt tot de verbeelding. De weermannen en -vrouwen van de toekomst zijn nu aan de slag met de nieuwe website van het KNMI. WOW! 

 

https: //wow.knmi.nl

FOTO: KNMI
Lancering van WOW-NL: Rob Adriaens (KNAG) met leeringen van Het Streek uit Ede.