Cosco Shipping is een enorm scheepvaartconglomeraat met de hoofdvestiging in Sjanghai. China Ocean Shipping Company, het bedrijf dat de haven van Piraeus grotendeels in bezit heeft, vormt samen met China Shipping het staatsbedrijf Cosco Shipping. Deze gigant heeft meer dan 1400 schepen en participeert financieel in ruim 50 containerterminals wereldwijd. In het Middellandse Zeegebied heeft Cosco ook een minderheidsbelang in de havenbedrijven van Genua, Istanbul en Valencia. Een tweede Chinese staatsbedrijf in deze sector, China Merchants Port Holdings, heeft eveneens belangen in een aantal mediterrane havens. Wereldwijd zijn slechts drie rederijen groter dan Cosco in containervervoer: MSC (Mediterranean Shipping Company), Maersk en CMA CGM – alledrie met een hoofdzetel in Europa. Net als luchtvaartmaatschappijen hebben ook containerrederijen allianties. Zo werkt Cosco Shipping met het Franse bedrijf CMA CGM en met het Taiwanese Evergreen samen in de Ocean Alliance, de grootste in containervaart ter wereld. Voor een haven is het van groot belang binding te hebben met zo´n alliantie. De helft van alle reguliere vaardiensten van containerschepen van de Ocean Alliance door de Middellandse Zee doet de Cosco-haven Piraeus aan.
Ook lokaal en regionaal heeft Cosco veel vertakkingen. De Piraeus Port Authority (PPA) en de Piraeus Container Terminal (PCT) zijn twee aparte (Cosco-)bedrijven. Cosco richtte in 2017 Ocean Rail Logistics op, dat weer voor 60% participeert in Pearl SA, het railtransportbedrijf dat containertreinen laat rijden van Piraeus naar de Balkan en naar Hongarije en Oostenrijk: de zogeheten Land Sea Express. Cosco heeft ook geïnvesteerd in een aantal railcontainerterminals langs deze spoorroute, tot in Midden-Europa toe. En het bedrijf overweegt scheepswerven te bouwen in het havengebied van Piraeus, vooral reparatiewerven, iets wat tegen het zere been is van de lokale Griekse eigenaren van scheepswerven.