De lesmaterialen zijn gebaseerd op tien ontwerpprincipes die voortkomen uit de algemene vakdidactische literatuur en onderzoek naar het denken van leerlingen over klimaatverandering en watervraagstukken.
- De module start met een aansprekend beeld dat de relevantie van het onderwerp duidelijk maakt (need to know): een video van een hoosbui die in de regio heeft plaatsgevonden.
- Om de psychological distancing (in time) aan te pakken verduidelijkt de lesmodule niet alleen dat hoosbuien door mondiale klimaatverandering in toekomst waarschijnlijk vaker zullen voorkomen, maar ook dat nu al vaker optreden dan vroeger. Het causale mechanisme wordt verduidelijkt en er wordt bewijs geleverd dat klimaatverandering nu al merkbaar is.
- Om de psychological distancing (in space) aan te pakken is er veel aandacht voor de eigen omgeving. Naast de video van de hoosbui zijn er foto’s van maatregelen die in de regio zijn genomen. Daarnaast gebruiken leerlingen een kaartapplicatie om op te zoeken wat de gevolgen zijn van een hoosbui voor hun eigen buurt. Ook gaan ze op veldwerk in de eigen omgeving.
- De module maakt het verschil tussen overstromingen en wateroverlast expliciet, omdat veel leerlingen deze begrippen door elkaar halen.
- De module heeft een logische structuur, waarbij de chain of events (ontstaanswijze hoosbui à ontstaanswijze wateroverlast à kenmerken wateroverlast à gevolgen wateroverlast à ruimtelijke variatie in gevoeligheid voor wateroverlast à maatregelen om risico op wateroverlast te verkleinen) en samenhang daartussen duidelijk worden.
- De module concretiseert theorie uit het schoolboek (zoals de waterkringloop en de drietrapsstrategie) en maakt deze relevant.
- De module biedt een variatie aan werkvormen (zoals een quiz, proefjes en lees- en verwerkingsopdrachten) om tegemoet te komen aan verschillende leerstijlen.
- De module heeft een positieve insteek. Er wordt duidelijk gemaakt dat het mogelijk is risico’s op wateroverlast te verkleinen.
- De risicobenadering (risico = kans * gevolgen) wordt expliciet toegepast, omdat leerlingen vaak de begrippen risico en kans (en ook kwetsbaarheid) met elkaar verwarren.
- De lesmodule biedt handelingsperspectief. Leerlingen bedenken een oplossing voor hun omgeving om de kans op en gevolgen van wateroverlast te verkleinen, waarbij ze ook kijken wat ze zelf kunnen doen.