Als geograaf, burger en betrokken ouder vragen de drie auteurs zich af hoe het schoolvak aardrijkskunde kan bijdragen aan een duurzame toekomst. Ze geven daarvoor drie concrete werkvormen uit aanverwante vakgebieden. Ze raken alle drie aan emoties van leerlingen.
Van september 2021 tot maart 2022 heeft een commissie onder leiding van het CvTE de syllabi voor de examens havo en vwo geactualiseerd. In elk domein zijn kleine en wat grotere veranderingen aangebracht. We zetten ze hier op een rij.
Het gros van de docenten wil aandacht besteden aan duurzame ontwikkeling, maar een kwart weet niet hoe. Aardrijkskunde kan een belangrijke rol spelen in het onderwijs over duurzame ontwikkeling. De herziening van het aardrijkskunde-examenprogramma is dé kans om ons vak daarvoor te positioneren.
Op woensdagmiddag 25 november organiseert het Twickel College voor het eerst een GEObattle, waarin 20 teams van basisscholen in Hengelo en omgeving met elkaar strijden in aardrijkskundige battles. Het enthousiasme waarmee de leerlingen zich op de puzzels, opdrachten, quizzen en ontwerpopdracht storten, bewijst dat dit lokale initiatief een regionaal én nationaal vervolg verdient.
De aardrijkskundeolympiade is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grotere in Nederland. Uitblinken mag weer op de middelbare school, en olympiades zijn daarvan een exponent. Maar de olympiade heeft niet alleen bollenbozen wat te bieden.
Hoe ervaren vmbo-leerlingen het nieuwe examenprogramma aardrijkskunde? De eerste peiling wijst uit dat de meesten het wel een leuk, interessant vak vinden en ook wel belangrijk, maar het leidt niet per se tot meer betrokkenheid. Weersextremen zijn populair als casus, watermanagement minder.