Duurzaamheid: waar sta jij?

10 november 2023
Auteurs:
Adwin Bosschaart
Hoofddocent Aardrijkskunde, Hogeschool van Amsterdam
Dit artikel is verschenen in: geografie november/december 2023
Duurzaamheid en AK
Kennis
FOTO: HESTER DIBBITS

Aandacht voor affectieve doelen en attitudes

Als geograaf, burger en betrokken ouder vragen de drie auteurs zich af hoe het schoolvak aardrijkskunde kan bijdragen aan een duurzame toekomst. Ze geven daarvoor drie concrete werkvormen uit aanverwante vakgebieden. Ze raken alle drie aan emoties van leerlingen.  

De toekomst van de aarde gaat ons, auteurs, aan het hart. Als geograaf, burger en betrokken ouder maken we ons zorgen over het klimaat, de biodiversiteit en de onzekere toekomst voor de generaties na ons. We proberen daarom zo duurzaam mogelijk te leven, stemmen op groene partijen en trachten met het schoolvak aardrijkskunde de wereld wat duurzamer te maken. Frederik vanuit zijn adviseursrol bij SLO, Adwin en Eefje als onderzoekende lerarenopleiders. Aardrijkskunde is in onze visie qua inhoud en vaardigheden en samen met andere vakken in staat complexe vraagstukken te ontrafelen en leerlingen te laten nadenken over hun bijdrage aan een duurzame toekomst.

Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.