Kolonisatie, slavernij en koloniale machtsverhoudingen horen niet enkel bij het vak geschiedenis. Ook bij aardrijkskunde en maatschappijleer is het zaak bijvoorbeeld onderliggende machtsverhoudingen aan te kaarten. We spreken met twee experts uit de hoek van geschiedenis en maatschappijleer.
Welke beelden laat jij zien in een les over armoede? En wie haal je aan als deskundigen? De armen zijn vaak niet-wit, de deskundigen juist wel. Hoog tijd om af te rekenen met zulke stereotiepe beelden.
Honderdvijftig jaar terug kwam er een einde aan de slavernij in het Nederlands Koninkrijk. Dit beladen verleden is niet alleen voer voor geschiedenisdocenten. Het werkt door tot in het heden en is meer dan relevant in onze aardrijkskundelessen.
Een plaquette over de komst van Columbus in Amerika – geen ontdekking maar een verpletterende kolonisatie. Hoe staat het met het wereldbeeld dat wij via ons aardrijkskundeonderwijs doorgeven?
Nederland wordt gezien als een land dat vooroploopt op het gebied van vervoer en bereikbaarheid. Zo neemt Parijs Nederland als voorbeeld, om een stad te creëren waarin alles binnen vijftien minuten bereikbaar is. De schaduwkant van het Nederlandse ‘vooroplopende’ vervoerssysteem is echter dat steeds meer mensen er onvoldoende toegang tot hebben.