Dé website voor geowetenschappen en aardrijkskunde
  • Inloggen
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen
Home
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda

Jan Karkdijk

Jan Karkdijk

Recente publicaties

Geografisch redeneren in het voortgezet onderwijs

Tijdschrift Geografie
Jan Karkdijk Tine Béneker Uwe Krause Ilona Wevers

Geografisch leren redeneren vraagt oefening. Om docenten een handvat te bieden is een geografisch redeneermodel ontworpen. Handig bij het ontwerpen én nabespreken van een opdracht.

onderwijs

Jakarta als mysterie

Jan Karkdijk

Mysteries worden in het onderwijs ingezet om vakinhoud meer te laten leven. Twaalf docenten aardrijkskunde testten een nieuw mysterie over Jakarta. De eerste resultaten laten zien dat het een goede geografische casestudy is. Met ruim voldoende handvatten voor groeps- of klassengesprekken om de juiste relaties te leggen.

onderwijs

Mysteries in de klas

Jan Karkdijk

Leren denken met aardrijkskunde, een bewerking van Thinking Through Geography van David Leat, is niet meer weg te denken bij aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs. Veel AK-docenten werken met activerende werkvormen als Welk Woord Weg? en Taboe. Onderzoek in bovenbouwklassen van de havo wijst uit dat ‘mysteries’ leerlingen significant beter leren denken.

onderwijs

Redactie
redactie [at] geografie [dot] nl
Copyright

Partners

geografie.nl wordt beheerd door het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG). Het KNAG is er voor alle geografen, docenten aardrijkskunde en voor diegenen die zich met het vakgebied geografie (aardrijkskunde) verbonden voelen.

KNAG
info [at] knag [dot] nl
030 4100510
KvK 40532103

Lid worden of lidmaatschap opzeggen

Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Statuten

Alle rechten voorbehouden
© KNAG 2025