Dé website voor geowetenschappen en aardrijkskunde
  • Inloggen
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen
Home
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda

Recente publicaties

AI in het voortgezet onderwijs

Tijdschrift Geografie
Martin Bakker

(Geen) rommel in, (geen) rommel uit 

Als docent aardrijkskunde zoek ik naar manieren om mijn onderwijs te verbeteren en leerlingen te inspireren met een onderzoekende en kritische blik naar de wereld te kijken.  Kunstmatige intelligentie (AI) kan daarbij helpen, maar de beperkte aandacht voor AI binnen de schoolorganisatie baart zorgen.

AI
onderwijs

Wie verlost ons van het oude onderwijs?

Martin Bakker

Sinds het rapport Grenzen aan de groei van de Club van Rome (1972) heeft het onderwijzen over en waarschuwen voor een te grote milieubelasting van de aarde de hoofden en harten van geografen gevuld. Alle lesmethodes hebben dit opgepakt en in beperkte mate is de problematiek ook opgenomen in het centraal eindexamen.

onderwijs

Eindexamen: keurslijf of stimulans

Margo van Stratum Martin Bakker

Rob Adriaens schreef in het november/decembernummer van Geografie over de positieve ervaringen met het nieuwe havo-eindexamen aardrijkskunde. Volgens velen stak dat examen goed in elkaar. Toch is hier en daar discussie gevoerd over het antwoordmodel én over de bedoeling ervan.

onderwijs

Redactie
redactie [at] geografie [dot] nl
Copyright

Partners

geografie.nl wordt beheerd door het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG). Het KNAG is er voor alle geografen, docenten aardrijkskunde en voor diegenen die zich met het vakgebied geografie (aardrijkskunde) verbonden voelen.

KNAG
info [at] knag [dot] nl
030 4100510
KvK 40532103

Lid worden of lidmaatschap opzeggen

Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Statuten

Alle rechten voorbehouden
© KNAG 2025