Categorie
29 augustus 2025
Martin Bakker

Van digibord tot denkend assistent

AK in transitie (2010-2025)

De digitale mogelijkheden in het AK-onderwijs buitelen over elkaar heen. Kunstmatige intelligentie kan verhelderen, verdiepen en differentiëren, maar alleen als docenten de tijd, middelen en steun krijgen om het verantwoord in te zetten. En dat is nu lang niet voor iedereen weggelegd.

onderwijs
AI
21 februari 2025
Martin Bakker

AI in het voortgezet onderwijs

(Geen) rommel in, (geen) rommel uit 

Als docent aardrijkskunde zoek ik naar manieren om mijn onderwijs te verbeteren en leerlingen te inspireren met een onderzoekende en kritische blik naar de wereld te kijken.  Kunstmatige intelligentie (AI) kan daarbij helpen, maar de beperkte aandacht voor AI binnen de schoolorganisatie baart zorgen.

AI
onderwijs
1 mei 2019
Martin Bakker

Wie verlost ons van het oude onderwijs?

Sinds het rapport Grenzen aan de groei van de Club van Rome (1972) heeft het onderwijzen over en waarschuwen voor een te grote milieubelasting van de aarde de hoofden en harten van geografen gevuld. Alle lesmethodes hebben dit opgepakt en in beperkte mate is de problematiek ook opgenomen in het centraal eindexamen.

onderwijs
1 februari 2011
Margo van Stratum Martin Bakker

Eindexamen: keurslijf of stimulans

Rob Adriaens schreef in het november/decembernummer van Geografie over de positieve ervaringen met het nieuwe havo-eindexamen aardrijkskunde. Volgens velen stak dat examen goed in elkaar. Toch is hier en daar discussie gevoerd over het antwoordmodel én over de bedoeling ervan.

onderwijs