Categorie

Duurzaamheid: waar sta jij?

Adwin Bosschaart Eefje Smit Frederik Oorschot

Aandacht voor affectieve doelen en attitudes

Als geograaf, burger en betrokken ouder vragen de drie auteurs zich af hoe het schoolvak aardrijkskunde kan bijdragen aan een duurzame toekomst. Ze geven daarvoor drie concrete werkvormen uit aanverwante vakgebieden. Ze raken alle drie aan emoties van leerlingen.  

Duurzaamheid en AK

Actualisering syllabi voor examens havo en vwo

Tijdschrift Geografie
Frederik Oorschot

Van wereldwijde migratie tot Nederlandse droogte

Van september 2021 tot maart 2022 heeft een commissie onder leiding van het CvTE de syllabi voor de examens havo en vwo geactualiseerd. In elk domein zijn kleine en wat grotere veranderingen aangebracht. We zetten ze hier op een rij.

onderwijs

Met aardrijkskunde naar een duurzame toekomst

Tijdschrift Geografie
Eefje Smit Frederik Oorschot

Het gros van de docenten wil aandacht besteden aan duurzame ontwikkeling, maar een kwart weet niet hoe. Aardrijkskunde kan een belangrijke rol spelen in het onderwijs over duurzame ontwikkeling. De herziening van het aardrijkskunde-examenprogramma is dé kans om ons vak daarvoor te positioneren.

onderwijs
duurzaamheid

GEObattle

Alice Peters Frans Westerveen Frederik Oorschot

Op woensdagmiddag 25 november organiseert het Twickel College voor het eerst een GEObattle, waarin 20 teams van basisscholen in Hengelo en omgeving met elkaar strijden in aardrijkskundige battles. Het enthousiasme waarmee de leerlingen zich op de puzzels, opdrachten, quizzen en ontwerpopdracht storten, bewijst dat dit lokale initiatief een regionaal én nationaal vervolg verdient.

 

onderwijs

Niet alleen voor bollebozen

Rob Adriaens Frederik Oorschot

De aardrijkskundeolympiade is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grotere in Nederland. Uitblinken mag weer op de middelbare school, en olympiades zijn daarvan een exponent. Maar de olympiade heeft niet alleen bollenbozen wat te bieden.

onderwijs

Aardrijkskunde: kijk op een veranderende wereld?

Han Noordink Frederik Oorschot

Hoe ervaren vmbo-leerlingen het nieuwe examenprogramma aardrijkskunde? De eerste peiling wijst uit dat de meesten het wel een leuk, interessant vak vinden en ook wel belangrijk, maar het leidt niet per se tot meer betrokkenheid. Weersextremen zijn populair als casus, watermanagement minder.

 

onderwijs