Categorie
13 februari 2024
Renée Gulikers Joost Penninx

Interview met Hanneke Tuithof en Arthur Pormes: Dekolonisatie van het onderwijs in de gammavakken

Kolonisatie, slavernij en koloniale machtsverhoudingen horen niet enkel bij het vak geschiedenis. Ook bij aardrijkskunde en maatschappijleer is het zaak bijvoorbeeld onderliggende machtsverhoudingen aan te kaarten. We spreken met twee experts uit de hoek van geschiedenis en maatschappijleer.

dekolonisatie
11 januari 2024
Renée Gulikers Tjerk Faber

Hoe ziet armoede eruit?

Welke beelden laat jij zien in een les over armoede? En wie haal je aan als deskundigen? De armen zijn vaak niet-wit, de deskundigen juist wel. Hoog tijd om af te rekenen met zulke stereotiepe beelden. 

30 juli 2023
Dominique Angel Roberto Breeveld Joost Penninx Tjerk Faber Renée Gulikers Michael Breeveld

Vijf redenen waarom het slavernijverleden relevant is bij aardrijkskunde

Honderdvijftig jaar terug kwam er een einde aan de slavernij in het Nederlands Koninkrijk. Dit beladen verleden is niet alleen voer voor geschiedenisdocenten. Het werkt door tot in het heden en is meer dan relevant in onze aardrijkskundelessen.

kolonialisme
onderwijs
7 december 2021
Renée Gulikers Dominique Angel Tjerk Faber Joost Penninx

Onderwijsdag – sneak preview [5]: Dekolonisatie van de aardrijkskundeles

Een plaquette over de komst van Columbus in Amerika – geen ontdekking maar een verpletterende kolonisatie. Hoe staat het met het wereldbeeld dat wij via ons aardrijkskundeonderwijs doorgeven?

dekolonisatie
3 december 2020
Renée Gulikers

Vervoersarmoede

Een Nederlands probleem dat aandacht behoeft

Nederland wordt gezien als een land dat vooroploopt op het gebied van vervoer en bereikbaarheid. Zo neemt Parijs Nederland als voorbeeld, om een stad te creëren waarin alles binnen vijftien minuten bereikbaar is. De schaduwkant van het Nederlandse ‘vooroplopende’ vervoerssysteem is echter dat steeds meer mensen er onvoldoende toegang tot hebben.

openbaar vervoer
Nederland