Schoolwandkaart Nederland en omgeving uit 1913



‘Als Te Lintum iets doet, doet hij het op zijn wijze’
Geschiedenisman Chris te Lintum ontwierp voor aardrijkskunde een schoolwandkaart van Nederland met een ongebruikelijke kaartuitsnede: ook de omliggende, voor onze economie belangrijke Europese regio’s stonden erop. Figuratieve kaartsymbolen hielpen leerlingen economische activiteiten makkelijk te herkennen en onthouden.
Historicus en geschiedenisleraar Chris te Lintum (1863-1930) was niet de enige die zich stoorde aan het feit dat het geschiedenisonderwijs ‘niets anders was dan eene verzameling bijzonderheden op politiek, diplomatisch en militair gebied, doorspekt met jaartallen en namen’. Maar hij was wel de eerste die de politiek-militaire geschiedenis radicaal inruilde voor een beschavingsgeschiedenis in zijn methode De beginselen der geschiedenis uit 1897. Door de sterke nadruk op de producten van beschavingen noemden tegenstanders de nieuwe richting smalend een ‘tuitlampjes-historie’. Maar volgens de strijdvaardige Te Lintum werd alleen ‘veel diplomatiek gekonkel, benevens veel militaire taktiek en strategie’ buiten beschouwing gelaten. Pas veel later zou Te Lintum erkenning krijgen als pionier van het moderne geschiedenisonderwijs. Hij had daarnaast een akte mo-aardrijkskunde en zou ook het aardrijkskundeonderwijs met verfrissende ideeën verrijken.
- Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
- Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
- Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
- Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
- Blijf in contact met vakgenoten