Dé website voor geowetenschappen en aardrijkskunde
  • Inloggen
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen
Home
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
Regio
Categorie
U heeft 1 of meerdere filters geselecteerd.
Filters wissen

De blauwe fabel in de klas

Joop van der Schee

De overheid is verliefd op KLM, stelt Ties Joosten in zijn in januari verschenen boek De blauwe fabel. Want hoe kan het anders dat deze luchtvaartmaatschappij al een eeuw lang met succes bij de overheid om geld aanklopt? Ook nu weer in tijden van COVID-19. De klimaatcrisis vraagt om een herbezinning op de luchtvaart. Een boodschap die ook voor het aardrijkskundeonderwijs van belang is.

onderwijs
Blog: GeoEd

Over hunebedden en reuzen – op zoek naar het verhaal achter de kaart

Joop van der Schee

Topografie leren kan leiden tot boeiende gesprekken. Goede vragen stellen is het halve werk. Die leiden tot het verhaal achter de kaart en daar gaat het om. Met dat verhaal blijven de belangrijkste toponiemen je ook wel bij.

topografie
Blog: GeoEd

Klimaatalarm

Joop van der Schee

Klimaatverandering is van alle tijden, maar de versnelde opwarming van de aarde door enorme uitstoot van broeikasgassen heeft gevaarlijke gevolgen. Hoog tijd om daar wat aan te doen, vinden velen. Naomi Klein schreef met hulp van Rebecca Stefoff daartoe onlangs Hoe je ALLES kunt veranderen met als ondertitel De onmisbare gids voor jonge klimaatactivisten. Een interessant boek voor tieners over klimaatverandering dat sterk leunt op eerder werk van Klein over globalisering en milieu. Een must-read: helder, intrigerend en praktisch.

klimaatverandering
onderwijs
Blog: GeoEd

Kennen om te kunnen kiezen

Joop van der Schee

Geen gemakkelijke tijd voor jongeren. Opgehokt. Veel dingen niet kunnen doen. Zelfs niet naar school mogen. Het einde van corona is nog niet in zicht. Hoe moet dat verder? Van nature willen veel jongeren dingen doen. En velen denken ook best goed na. Daar hoef je geen Greta Thunberg of Amanda Gorman voor te zijn. Hoe kunnen we al die energie inzetten in coronatijd? En wat kan aardrijkskunde daarbij bieden? Het tijdschrift J-Reading wijdde een heel nummer aan geografie en corona. Voor leraren die op zoek zijn naar eigentijdse en kritische schoolaardrijkskunde is het nieuwe gratis e-book van John Huckle een aanrader.

onderwijs
Blog: GeoEd

Hoe goed ken je Nederland?

Joop van der Schee

Verslavende topo: tien woonplaatsen of gemeenten aanwijzen op een blinde kaart. Hoe dichter  bij de juiste locatie, hoe hoger je score. Datajournalist Wouter van Dijke maakte een online spelletje dat al snel meer dan twee miljoen keer gespeeld was. Leuk spel, maar is topografie nog nuttig nu we smartphones met navigatie hebben? Het antwoord is ja: functionele topografie is belangrijk.

onderwijs
topografie
Blog: GeoEd

Geografisch leren denken en vakantie

Joop van der Schee

Kunnen we ondanks de coronacrisis toch op vakantie deze zomer? Waar wel en niet? Welke grenzen kunnen we over? Wat zijn de gevolgen van reisbeperkingen voor ons en anderen? Geografie gaat over gebieden, grenzen en relaties. Het leert over grenzen heen kijken. Dat vereist wel enige training. Maar hoe train je dat?

onderwijs
Blog: GeoEd

Op reis door Zuid-Amerika

Joop van der Schee

Bieden reisgidsen en reisboeken geografie? Lang niet altijd. Vaak gaat het om historische informatie over musea en kerken of praktische informatie over goede plekken voor winkelen en strandvertier. Veelal is er weinig oog voor mens en natuur. Alleen al daarom zijn boeken en digitale producten die anders zijn geografisch interessant. De kleur van koffie verkeerd, een reis door Zuid-Amerika is zo’n boek.

Blog: GeoEd

Op de bres voor het klimaat

Joop van der Schee

Dat duizenden leerlingen in Nederland en elders de straat op gaan omdat ze zich zorgen maken over klimaatverandering is te prijzen. De 16-jarige Stijn Warmenhoven van de Haagse Daltonschool is een van de organisatoren van de scholierenstaking. ‘Bij aardrijkskunde krijgen we te horen hoe slecht het gaat met het klimaat. En dan moeten we toekijken?’, tekende de Volkskrant begin februari uit zijn mond op. Goed gezien van Stijn en de zijnen. Je kunt niet stil blijven zitten als je meer over klimaatverandering weet. Het belang van geografische kennis is duidelijk. De volgende actiedag van de leerlingen is op donderdag 14 maart. Maar wat doen hun leraren?

klimaatverandering
Nederland
Blog: GeoEd

Aardrijkskunde over de onderkant van Nederland op de iPad

Joop van der Schee

Over bodemdaling en het aanleggen van parkeergarages in ons land is de laatste tijd nogal wat te doen. De ondergrond van Nederland staat daarmee weer flink in de publieke belangstelling. Het ebook Onder de grond maakt het mogelijk met dit thema direct aan de slag te gaan in iPad-onderwijs in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Blog: GeoEd

Aardrijkskunde in Duitsland vergeleken met Nederland

Joop van der Schee

In Duitsland is minder vastgelegd wat er bij aardrijkskunde in de bovenbouw voortgezet onderwijs geleerd moet worden dan in Nederland. Dat biedt ruimte voor een andere manier van lesgeven en leren. Hierover schreef Uwe Krause een interessant artikel in het tijdschrift Review of International Geographical Education Online (RIGEO). Een verslag van een uitgebreid onderzoek van schoolboeken en aardrijkskundelessen in twee landen.

onderwijs
Nederland
Duitsland
Blog: GeoEd

Paginatie

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Redactie
E redactie [at] geografie.nl
Copyright

Het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) is er voor alle geografen, docenten aardrijkskunde en voor diegenen die zich met het vakgebied geografie (aardrijkskunde) verbonden voelen.

KNAG algemeen
T 030 4100510
E info [at] knag.nl
Kvk 40532103

Lid worden of lidmaatschap opzeggen

Partners

Alle rechten voorbehouden
Lees de gebruiksvoorwaarden & privacy policy
© KNAG 2023