Van een methodologische revolutie zoals in de jaren 1960-70 is geen sprake, maar van een stilstand evenmin. Nieuw manieren om data te verzamelen en te analyseren zijn volop in ontwikkeling. Toenemende rekencapaciteit maakt kwantitatieve analyses steeds complexer. Daarnaast bloeien kwalitatieve methoden.
In het januarinummer van Geografie pleitten Martin Stijnenbosch en Rob van Engelenburg voor een grotere betrokkenheid van de universitaire geografie bij de Nederlandse samenleving en integrale beleidsterreinen waar praktijkgeografen werken. Ze zoomden in op de faculteit Geowetenschappen in Utrecht en betoogden dat de kennis en kunde van studenten niet aansluiten op het werkveld. Stafleden uit Utrecht herkennen zich niet in dit beeld.
Chinatown Den Haag is tegenwoordig een toeristische trekpleister. Maar weinig bezoekers weten dat het is ontstaan door een gemeentelijke interventie om een ‘probleemwijk’ nieuw leven in te blazen. Hoe waarderen bezoekers de buurt? En kan Chinatown op eigen kracht vooruit?
In 2014 werd Rotterdam zowel door de New York Times als de Rough Guide uitgeroepen tot een van de ‘must-see’ bestemmingen van het jaar, en trokken de opening van de Markthal en die van het vernieuwde Centraal Station een ongekende mediabelangstelling. Er is nóg een Rotterdamse parel: de multiculturele West-Kruiskade.
Portiers spelen een belangrijke rol in de regulering van de stedelijke nachteconomie. Sinds de jaren '90 werken ze steeds vaker in publiek-private samenwerkingsverbanden met de gemeente en de politie. Dat heeft vergaande consequenties voor hun takenpakket.
In het vorige nummer van Geografie stond een strip over Baashi, een Somalische asielzoeker die in Amsterdam zonder papieren op straat belandde. Somaliërs in Nederland zijn een diverse en dynamische groep. Recent onderzoek laat zien waarom de integratie van vooral nieuwkomers moeizaam verloopt.
Strips kunnen abstracte discussies over oorlogen, vluchtelingen en asielbeleid letterlijk tot leven brengen voor een breed publiek. Onlangs verscheen er een reeks van veertien stripverhalen over het dagelijkse leven van Somaliërs in zeven Europese steden – mooi materiaal voor in de klas.
Stedelijke parken fungeren als achtertuin voor yuppen en gezinnen, hangplek voor alcoholisten, arena voor hardlopers en podium voor evenementen. In het Oosterpark in Amsterdam begint dat te wringen. En daar niet alleen.