Kolonisatie, slavernij en koloniale machtsverhoudingen horen niet enkel bij het vak geschiedenis. Ook bij aardrijkskunde en maatschappijleer is het zaak bijvoorbeeld onderliggende machtsverhoudingen aan te kaarten. We spreken met twee experts uit de hoek van geschiedenis en maatschappijleer.
Honderdvijftig jaar terug kwam er een einde aan de slavernij in het Nederlands Koninkrijk. Dit beladen verleden is niet alleen voer voor geschiedenisdocenten. Het werkt door tot in het heden en is meer dan relevant in onze aardrijkskundelessen.
Een plaquette over de komst van Columbus in Amerika – geen ontdekking maar een verpletterende kolonisatie. Hoe staat het met het wereldbeeld dat wij via ons aardrijkskundeonderwijs doorgeven?
In een pubquiz hebben ze je als docent aardrijkskunde graag in het team. Wie weet immers waar het grootste deel van de wereldbevolking woont of wat mondiaal de gemiddelde levensverwachting is? Zulke kennis lijkt misschien triviaal, maar is essentieël voor een correct wereldbeeld.
Terwijl president Erdoğan na de coup vooral spreekt over de bescherming van de democratie, die door gulenistische ‘terroristen’ bedreigt wordt, zochten hij en zijn AKP de legitimatie voor nieuw beleid de afgelopen tijd vaak in een deels herschreven Ottomaanse verleden.
Nu de relaties met veel landen in de regio zijn verslechterd, komt het Turkije goed uit dat de EU de banden wil aanhalen in de zoektocht naar een oplossing voor de vluchtelingenstroom naar Europa.
De jongste verkiezingen in Turkije leken wederom te draaien om president Erdo?an en diens machtsambities. Maar zonder de Turkse context van een veranderende samenleving in een sterk gegroeide economie is de uitslag nauwelijks te begrijpen.