Categorie

AK en geschiedenis: waar zijn we goed voor?

Tijdschrift Geografie
Adwin Bosschaart Tessa de Leur Iris Pauw

Wij, docenten/onderzoekers aardrijkskunde en geschiedenis, roepen op tot een intercollegiaal gesprek. Laten we verantwoordelijkheid nemen. Onzekerheid is van alle tijden, maar nu veranderingen, problemen en transities zo indringend op ons afkomen, moeten onze vakken meer gaan bijdragen aan het ontwikkelen van veerkracht bij leerlingen. Aardrijkskunde en geschiedenis maken inzichtelijk waarom andere plaatsen en tijden zo verschillen van de onze. Essentieel, maar niet genoeg.   

onderwijs

Duurzaamheid: waar sta jij?

Adwin Bosschaart Eefje Smit Frederik Oorschot

Aandacht voor affectieve doelen en attitudes

Als geograaf, burger en betrokken ouder vragen de drie auteurs zich af hoe het schoolvak aardrijkskunde kan bijdragen aan een duurzame toekomst. Ze geven daarvoor drie concrete werkvormen uit aanverwante vakgebieden. Ze raken alle drie aan emoties van leerlingen.  

Duurzaamheid en AK

Niet meer zorgen, wel meer toekomstperspectief

Adwin Bosschaart

Op een Amsterdamse middelbare school is geëxperimenteerd met een nieuwe lesmethode over zeespiegelstijging voor leerlingen in de derde klas. Een belangrijke reden hiervoor is dat het thema Nederland echt aan gaat, maar het niet echt lukt om het maatschappelijk debat hierover op gang te brengen. De resultaten laten zien dat leerlingen aangeven een beter beeld te hebben van de toekomst. Opmerkelijk is dat ze zich niet meer zorgen zijn gaan maken door de lessen.

onderwijs
klimaatverandering

Water op het schoolplein – update van app en lesmateriaal

Tim Favier Adwin Bosschaart

De lesmodule Water op het schoolplein en bijbehorende webapplicatie hebben al tien jaar veel aftrek en bestrijken steeds meer gebieden in Nederland. Deze herfst is er een flinke update uitgevoerd, om in te spelen op ontwikkelingen in het overstromingsbeleid en in de geo-ICT.

waterveiligheid
onderwijs
Klimaat

Water op het schoolplein

Tim Favier Adwin Bosschaart

Extra module wateroverlast

Sinds kort heeft de lesmodule over overstromingen er een broertje bij gekregen, die zich richt op wateroverlast in het stedelijk gebied. Beide modules zijn beschikbaar via waterophetschoolplein.nl.

GIS
onderwijs

Welke invloed heeft kennis op het klimaatdenken van scholieren?

Adwin Bosschaart

Steeds meer mensen uiten hun bezorgdheid over klimaatverandering. Toch is er geen consensus. Er wordt veel gediscussieerd over de invloed van de mens en over het nut van klimaatmaatregelen. Daarbij draait het echter niet alleen om kennis. Welke factoren beïnvloeden het denken over klimaatverandering van scholieren en wat kun je daarmee als AK-docent?

klimaatverandering
Nederland

Van mijn vliegreis blijven ze af

Adwin Bosschaart

Dat de klimaatverandering een serieus probleem is, daarvan zijn veel leerlingen zichtbaar doordrongen. Ook de actiebereidheid is groot, getuige de demonstratie in Den Haag begin februari. Maar hoe staan ze tegenover klimaatmaatregelen en misschien nog wel belangrijker, zijn ze ook van plan zelf iets in te leveren?

klimaatverandering
onderwijs
Nederland

Toch een ver-van-je-bed-show?

Adwin Bosschaart

Hoe denken leerlingen over klimaatverandering?

Begin februari togen ruim 15.000 leerlingen naar Den Haag om hun zorgen te uiten over de klimaatverandering. Maar betrekken ze die ook op zichzelf? Of is het toch vooral een probleem voor ‘de wereld’ en (nog) best ver weg? 

klimaatverandering
onderzoek
Nederland

Polderen - actueler dan ooit

Adwin Bosschaart

Krijgt water in Nederland wel voldoende aandacht in de AK-methodes? Inzoomen op water in de eigen omgeving is in ieder geval belangrijk bij de vorming van waterbewustzijn. En waterschappen denken graag mee.  

onderwijs
Nederland

Bewust worden van overstromingsrisico's

Joop van der Schee Tim Favier Adwin Bosschaart

Met zijn onderzoek naar het overstromingsrisicobewustzijn van leerlingen haalde Adwin Bosschaart vorig jaar de landelijke pers. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wilde vervolgens van hem weten hoe je dit risicobewustzijn onder leerlingen kunt vergroten. Adwin heeft een onderwijsmethodiek ontwikkeld waarbij de directe omgeving centraal staat en deze aanpak wordt nu uitgewerkt in lesmateriaal voor twee gebieden in Nederland. Wie volgt?

waterveiligheid
onderwijs
Nederland