Dé website voor geowetenschappen en aardrijkskunde
  • Inloggen
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen
Home
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
Regio
Categorie
U heeft 1 of meerdere filters geselecteerd.
Filters wissen

Teacher leadership bij Geo Future School

Tijdschrift Geografie
Rob Adriaens Tine Béneker Marco Snoek Nienke Nieveen Michiel van Houtum

Het uitgangspunt van Geo Future School om leerlingen actief te laten nadenken over een duurzame, gezonde, veilige, rechtvaardige en leefbare wereld, wordt breed gedragen in het onderwijs en dat geldt ook voor de vakoverstijgende benadering. Toch worstelen docenten om GFS goed voor het voetlicht te brengen bij collega’s. Een nieuwe leergang helpt daarbij.

Geo Future School

Inspirerende lessen voor de ontwikkeling van geografisch besef

Tijdschrift Geografie
Anna Smits Tine Béneker

Na veertien jaar is er in 2022 eindelijk weer een peilingsonderzoek naar aardrijkskunde en geschiedenis in het basisonderwijs. Uit onze voorbereidende literatuurstudie naar factoren die de prestaties van leerlingen beïnvloeden, vallen al veel didactische lessen te trekken voor basisschool én brugklas.

onderwijs

GIS op school

Tine Béneker

Het gebruik van Geo-ICT in de klas neemt toe, geholpen door snellere computers en internetverbindingen op school, en een groeiend aanbod van (gratis) applicaties en lesmaterialen. GIS is nu ook beter ingebed in de nieuwe curricula voor havo en vwo. Aardrijkskundeonderwijs met GIS draagt zo bij aan de digitale geletterdheid van jongeren én de verwerving van ‘krachtige kennis’.  

GIS
onderwijs

Het vakdidactische concept 'verandering'

Uwe Krause Eefje Smit Tine Béneker

Hoe kun je met een paar zakjes M&M’s de veranderingen in de bevolkingssamenstelling onderzoeken? Wie de workshop op de KNAG Onderwijsdag bezocht, weet het al. Voor wie die uitleg gemist heeft, hier een herkansing.

onderwijs

Aardrijkskundeonderwijs in het VK en Brexit

Joop van der Schee Tine Béneker

Voor veel aardrijkskundedocenten en -lerarenopleiders is het Verenigd Koninkrijk hét land om nieuwe ideeën op te doen. Welke gevolgen heeft Brexit voor het aardrijkskundeonderwijs daar? We vroegen het Britse collega’s.  

onderwijs
Verenigd Koninkrijk
Brexit

Stedelijke diversiteit als kans

Gideon Bolt Anouk Tersteeg Tine Béneker

Veel stedelijk beleid is gericht op het voorkomen van negatieve kanten van diversiteit zoals intolerantie, racisme, discriminatie en onveiligheid. DIVERCITIES is een groot Europees onderzoeksproject waarin juist de kracht van diversiteit centraal staat. Op basis daarvan is het lesprogramma De Diverse Stad gemaakt, dat net als het project in veertien landen draait.
 

onderwijs
onderzoek

Onderwijsvernieuwing bij AK

Joop van der Schee Tine Béneker

Goed onderwijs vergt een voortdurend kritische blik, de wil te verbeteren en nieuwe dingen uit te proberen. In scholen en lerarenopleidingen zie je daar goede voorbeelden van. Vaak bottom-up en op onderzoekende wijze. De Geografie ​van november/december 2015 bevat zeven bijdragen van docenten en lerarenopleiders die bezig zijn met onderwijsvernieuwingen.

onderwijs

Uitdagend onderwijs

Tine Béneker Joop van der Schee

‘Netwerken in je eigen vak’, zoals Uwe Krause en Hans Palings in dit nummer beschrijven, doen docenten ook in zogenoemde professionele leergemeenschappen. Dat levert een hoop ervaringen en mooi lesmateriaal op.
 

onderwijs

Het toekomstbeeld van leerlingen

Hans Palings Tine Béneker Rob van den Boorn Gijs van Gaans Kees Hamers Tim Simonse

Eind vorig jaar startte #onderwijs2032 om te bepalen wat jongeren moeten leren om optimaal te functioneren in de samenleving van de toekomst. Aardrijkskunde kan hen een reële kijk bieden op de wereld, nu en in de toekomst. Dat vergt allereerst inzicht in het beeld dat kinderen hebben van de toekomst – voor zichzelf en hun omgeving.
 

onderwijs
Nederland

Toekomstbestendig aardrijkskundeonderwijs

Tine Béneker Iris Pauw

Hoe bereid je leerlingen zo goed mogelijk voor op de samenleving en de arbeidsmarkt? Het draait niet alleen om 21e -eeuwse vaardigheden, maar ook om kennis (leren) construeren en met open vizier nadenken over de toekomst. Aardrijkskunde kan daarin het voortouw nemen.
 

onderwijs
Nederland

Paginatie

  • Huidige pagina 1
  • Pagina 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Redactie
E redactie [at] geografie.nl
Copyright

Het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) is er voor alle geografen, docenten aardrijkskunde en voor diegenen die zich met het vakgebied geografie (aardrijkskunde) verbonden voelen.

KNAG algemeen
T 030 4100510
E info [at] knag.nl
Kvk 40532103

Lid worden of lidmaatschap opzeggen

Partners

Alle rechten voorbehouden
Lees de gebruiksvoorwaarden & privacy policy
© KNAG 2023