Dé website voor geowetenschappen en aardrijkskunde
  • Inloggen
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
  • KNAG
  • Onderwijs
  • Partners
  • Webshop
  • Contact
  • Zoeken
  • Inloggen
Home
  • Nieuws
  • Kennis
  • Opinie
  • Dossiers
  • Tijdschrift
  • Agenda
Regio
Categorie
U heeft 1 of meerdere filters geselecteerd.
Filters wissen

Atlas of European Values. Ontdek hoe opvattingen in Europa verschillen

Tijdschrift Geografie
Hans Palings Uwe Krause Hay Jansen

De website Atlas of European Values maakt inzichtelijk dat Europese burgers heel verschillend tegen onderwerpen als milieu, migratie, tolerantie en solidariteit aankijken – ook als het gaat om ruimtelijke vraagstukken. Je kunt daarbij inventariseren hoe de meningen in de klas verschillen én deze vergelijken met die in andere landen.

Europa
waarden

Place identity in Jeruzalem 

Uwe Krause Ilkay Südaş Ilona Wevers Reinier Geurts

Leerlingen op onderzoek in Tilburg 

De verarmde wijk Jeruzalem in Tilburg ging in 2010 grondig op de schop. De leefbaarheidsproblemen lijken nu opgelost. Maar hoe ligt dat voor de bewoners? Tilburgse leerlingen gingen aan de hand van het concept van place identity op onderzoek de wijk in. Een in meerdere opzichten leerzame ervaring.

onderwijs

Het vakdidactische concept 'verandering'

Uwe Krause Eefje Smit Tine Béneker

Hoe kun je met een paar zakjes M&M’s de veranderingen in de bevolkingssamenstelling onderzoeken? Wie de workshop op de KNAG Onderwijsdag bezocht, weet het al. Voor wie die uitleg gemist heeft, hier een herkansing.

onderwijs

Netwerken in je eigen vak

Uwe Krause Hans Palings

Wat doe je als de sectie niet goed loopt of als je een eenpersoonssectie vormt? Als je op de hoogte wilt blijven van ontwikkelingen binnen je schoolvak en ook eens ideeën uit andere scholen wilt horen? Sluit je aan bij een vakdidactisch netwerk.
 

onderwijs

Migratie is niet van één vak

Uwe Krause Robert Boonstra Hans Palings Gijs van Gaans Theo Peenstra

Met vakconcepten plan je een les die ertoe doet

Migratie komt bij aardrijkskunde in verschillende contexten op alle school soorten aan bod, in zowel onder- als bovenbouw. Maar het wordt ook behandeld bij geschiedenis en maatschappijwetenschappen/ maatschappijleer. Een goede insteek kan een eigen aanpak garanderen. Vakconcepten helpen daarbij.
 

onderwijs

EU-burgers in de Turkse Sunbelt

Ilkay Südaş Uwe Krause

Na Spanje, Italië en Griekenland heeft ook Turkije zich de laatste decennia ontwikkeld tot een populaire (semi-)permanente vestigingsplaats voor lifestyle-migranten. Dit zijn relatief rijke Noord-Europeanen die worden aangetrokken door de zon, lage huizenprijzen en het aantrekkelijke leefklimaat. Het is een uitdaging voor de nieuwkomers én voor de Turkse samenleving.

Turkije

Lessen met de Atlas of European Values

Uwe Krause Hans Palings

Op 25 november 2011 wordt de nieuwe Atlas of European Values gepresenteerd en gaat de vernieuwde website online met allerlei concrete en direct bruikbare toepassingen om lessen over Europa interessant en spannend te maken.

Croquis: een andere kijk op kaarten

Uwe Krause

In het Franse eindexamen moeten leerlingen hun geografische kennis van een bepaald onderwerp verwerken in een schematische kaart: het croquis. Dat vergt een behoorlijk analytisch vermogen. Het kan ook Nederlandse leerlingen helpen denken in ruimtelijke relaties en patronen.

onderwijs

Het wereldvoedselvraagstuk geduid met kernconcepten

Rob Adriaens Tine Béneker Joop van der Schee Hans Palings Uwe Krause

De kernconcepten die Liz Taylor schetst in deze Geografie bieden allerlei aanknopingspunten voor het Nederlandse aardrijkskundeonderwijs. Ze stellen docenten in staat om meer dan nu regisseur van het eigen onderwijs te worden en stimuleren het geografisch denken.

Aardrijkskunde in Engeland en Duitsland

Uwe Krause Hans Palings

Het Nederlandse aardrijkskundeonderwijs heeft een impuls gekregen met de nieuwe eindexamenprogramma’s, waaruit een duidelijk visie op het vak spreekt. Aan de andere kant heeft aardrijkskunde moeten inleveren: het is geen verplicht, maar een keuzevak geworden in de bovenbouw. Twee onderwijsgeografen uit Engeland en Duitsland vertellen over ontwikkelingen in hun land, die ook voor ons interessant kunnen zijn.

onderwijs
Engeland
Duitsland

Redactie
E redactie [at] geografie.nl
Copyright

Het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) is er voor alle geografen, docenten aardrijkskunde en voor diegenen die zich met het vakgebied geografie (aardrijkskunde) verbonden voelen.

KNAG algemeen
T 030 4100510
E info [at] knag.nl
Kvk 40532103

Lid worden of lidmaatschap opzeggen

Partners

Alle rechten voorbehouden
Lees de gebruiksvoorwaarden & privacy policy
© KNAG 2023