Aardrijkskundedocenten en het KNAG

16 juni 2023
Dit artikel is verschenen in: geografie juni 2023 - lustrumeditie
150 jaar KNAG
onderwijs
Kennis
FOTO: FLORIEN WILLEMS
Docenten denken bij het KNAG in eerste instantie aan de Onderwijsdag, hier in Ede (2018).

Bevlogen en gretig op de KNAG-Onderwijsdag

Wat houdt aardrijkskundeleraren vandaag de dag bezig en waar halen ze hun inspiratie vandaan? Wat hebben ze zien veranderen en waar kan het volgens hen beter? Een openhartig gesprek met collega’s uit het hele land. 

 

De afgelopen herfst spraken we achttien docenten over wat zij goed aardrijkskundeonderwijs vinden en wat hun inspiratiebronnen en stokpaardjes zijn. Ze vertelden ook wat ze op school zagen veranderen en wat zij zelf graag anders zouden zien in het aardrijkskundeonderwijs. We vroegen ze tot slot naar de rol van het KNAG en hun wensen daaromtrent.

Dit gebeurde face tot face en via een vragenlijst. Onze gesprekspartners variëren in leeftijd van 26 tot 62 jaar, werken in het vmbo/mavo, havo en/of vwo, in de onder- en/of bovenbouw zijn universitair of hbo-geschoold en hebben tussen de 2 en 36 jaar ervaring in het onderwijs. Een representatieve steekproef, nee, dat zijn ze niet. Maar samen geven ze wel een beeld van ‘wat er in het veld leeft’. 

Lees het hele artikel
Nog geen lid? Klik hieronder op de groene knop voor de voordelen.
  • Onbeperkt toegang tot artikelen op geografie.nl
  • Ontvang 9 keer per jaar het tijdschrift Geografie
  • Aantrekkelijke aanbiedingen voor boeken en andere publicaties
  • Korting op deelname aan activiteiten van het KNAG
  • Blijf in contact met vakgenoten
Wachtwoord vergeten?

Instructies voor het resetten van het wachtwoord worden naar uw e-mailadres verstuurd.