In een alsmaar doorontwikkelende wereld zijn grote infrastructurele projecten aan de orde van de dag. Meestal zijn ze bedoeld om een bottleneck in het verkeer verhelpen, of bestaande infrastructuur op te knappen dan wel te vervangen. Dat zo’n project een positief effect heeft op de directe omgeving is mooi meegenomen, maar vaak geen doel op zich. Toch kunnen zulke infrastructurele projecten bij uitstek een boost geven aan de omgeving.
De wereld zit vol met deze zogenaamde ‘olifantenpaadjes’. Het is niet onwaarschijnlijk dat je al fietsend of wandelend door een stad of wijk ooit bent afgeweken van de voorbestemde paden. In plaats van het verharde pad te volgen neem je even snel een kortere route, dwars door het gras, om zo eerder en zonder veel onnodige moeite te arriveren op je plaats van bestemming.
Heb je je ooit afgevraagd waarom stadscentra soms grauw en grijs zijn, terwijl de omliggende wijken en het platteland op het zelfde moment bedekt zijn met een prachtige laag verse witte sneeuw? Of dat wanneer je besluit een stad te bezoeken en je vanaf het platteland komt, het warmer lijkt dan eerst? De kans is groot dat dit niet alleen je verbeelding is, maar dat dit een echt fenomeen is.
In oktober won het boek De boom met de bittere bladeren van Ruth Erica de Glazen Globe, de prijs voor het beste geografische boek. Het verhaal speelt in Rwanda, 14 jaar na de genocide in 1994. Zie ook Geografie januari 2022. Nu, 27 jaar later, lijkt het erg goed te gaan met Rwanda.
Binnensteden staan onder druk qua leefbaarheid en duurzaamheid. Dit is op te lossen door het stedelijk systeem circulair te maken. Dat draagt weer bij aan de Nederlandse ambitie van een volledig circulaire economie in 2050: gericht op een bewuste omgang met hulpbronnen, energie en water, ondersteund door een slim ontwerp. Het Amsterdamse Buiksloterham vormt een pilot voor de hele stad, of misschien wel het hele land.
Het belang van biodiversiteit krijgt wereldwijd steeds meer aandacht en prioriteit. Voldoende toegankelijke leefruimte is voor biodiversiteit essentieel. Maar ruimtegebruik in steden staat in toenemende mate onder druk. Ecologische verbindingszones kunnen een uitweg bieden om ecologische schade tegen te gaan.
Stadslandbouw is hot. Volkstuinen beleven een revival, er verschijnen pop-uptuinen op braakliggende terreinen, er wordt geteeld op daken en er zijn mondjesmaat verticale stadsboerderijen. Ondertussen staan er in Nederland veel kantoorgebouwen leeg. Zijn die daar niet voor te gebruiken?
Over de voordelen van stadskabelbanen en hoe deze nieuwe vorm van openbaar vervoer de Colombiaanse stad Medellín transformeerde van Escobars drugshoofdstad naar een van de meest innovatie steden van de wereld.
Op 1 oktober 2018 besloot de Thaise regering het bekende strand Maya Bay op de Thaise archipel Koh Phi Phi voor onbepaalde tijd te sluiten. Massatoerisme veroorzaakte er flinke schade. Is deze radicale maatregel de juiste manier om de negatieve gevolgen van massatoerisme aan te pakken?
Van de middeleeuwse civitas tot de hedendaagse multiculturele metropool: binnensteden zijn altijd de meest drukke plaatsen geweest om te wonen, werken en elkaar te ontmoeten. Publieke agora, beloopbare en compacte woonwijken, gemak en voorzieningen trekken mensenmassa's aan. Maar de hoge bevolkingsconcentratie brengt ook verschillende dilemma's met zich mee, zoals overbevolking en inkomenssegregatie. Niet alle oplossingen die leefbaarheid in binnensteden moeten verbeteren, doen recht aan bewoners.