Categorie

Geografisch redeneren in het voortgezet onderwijs

Tijdschrift Geografie
Jan Karkdijk Tine Béneker Uwe Krause Ilona Wevers

Geografisch leren redeneren vraagt oefening. Om docenten een handvat te bieden is een geografisch redeneermodel ontworpen. Handig bij het ontwerpen én nabespreken van een opdracht.

onderwijs

Integratie van fysische en sociale geografie in het aardrijkskundeonderwijs

Tijdschrift Geografie
Lieke Brassinga Maikel Graef Thomas Heijmans Anne Nederhoff Tine Béneker

Bruggen bouwen

In een tijd van razendsnelle veranderingen zijn ook de aardrijkskunde-examenprogramma's dringend aan herziening toe. Onderwijsprofessionals vinden het vooral belangrijk fysische en sociale geografie meer met elkaar te verbinden. Hoe doen buurlanden dat?

onderwijs

Waar gaat aardrijkskunde over?

Tijdschrift Geografie
Tine Béneker Rob van der Vaart

Een essay over vijftig jaar curriculum

De onderwijsgeografische ambities van zo’n vijftig jaar geleden zijn lang niet allemaal waargemaakt in de leerplannen en de schoolpraktijk. Maar de inhoud van de aardrijkskunde beweegt wel mee met trends in onderwijs, vak en samenleving.

onderwijs
150 jaar KNAG

Teacher leadership bij Geo Future School

Tijdschrift Geografie
Rob Adriaens Tine Béneker Marco Snoek Nienke Nieveen Michiel van Houtum

Het uitgangspunt van Geo Future School om leerlingen actief te laten nadenken over een duurzame, gezonde, veilige, rechtvaardige en leefbare wereld, wordt breed gedragen in het onderwijs en dat geldt ook voor de vakoverstijgende benadering. Toch worstelen docenten om GFS goed voor het voetlicht te brengen bij collega’s. Een nieuwe leergang helpt daarbij.

Geo Future School

Inspirerende lessen voor de ontwikkeling van geografisch besef

Tijdschrift Geografie
Anna Smits Tine Béneker

Na veertien jaar is er in 2022 eindelijk weer een peilingsonderzoek naar aardrijkskunde en geschiedenis in het basisonderwijs. Uit onze voorbereidende literatuurstudie naar factoren die de prestaties van leerlingen beïnvloeden, vallen al veel didactische lessen te trekken voor basisschool én brugklas.

onderwijs

GIS op school

Tine Béneker

Het gebruik van Geo-ICT in de klas neemt toe, geholpen door snellere computers en internetverbindingen op school, en een groeiend aanbod van (gratis) applicaties en lesmaterialen. GIS is nu ook beter ingebed in de nieuwe curricula voor havo en vwo. Aardrijkskundeonderwijs met GIS draagt zo bij aan de digitale geletterdheid van jongeren én de verwerving van ‘krachtige kennis’.  

GIS
onderwijs

Het vakdidactische concept 'verandering'

Uwe Krause Eefje Smit Tine Béneker

Hoe kun je met een paar zakjes M&M’s de veranderingen in de bevolkingssamenstelling onderzoeken? Wie de workshop op de KNAG Onderwijsdag bezocht, weet het al. Voor wie die uitleg gemist heeft, hier een herkansing.

onderwijs

Aardrijkskundeonderwijs in het VK en Brexit

Joop van der Schee Tine Béneker

Voor veel aardrijkskundedocenten en -lerarenopleiders is het Verenigd Koninkrijk hét land om nieuwe ideeën op te doen. Welke gevolgen heeft Brexit voor het aardrijkskundeonderwijs daar? We vroegen het Britse collega’s.  

onderwijs
Verenigd Koninkrijk
Brexit

Stedelijke diversiteit als kans

Gideon Bolt Anouk Tersteeg Tine Béneker

Veel stedelijk beleid is gericht op het voorkomen van negatieve kanten van diversiteit zoals intolerantie, racisme, discriminatie en onveiligheid. DIVERCITIES is een groot Europees onderzoeksproject waarin juist de kracht van diversiteit centraal staat. Op basis daarvan is het lesprogramma De Diverse Stad gemaakt, dat net als het project in veertien landen draait.

 

onderwijs
onderzoek

Onderwijsvernieuwing bij AK

Joop van der Schee Tine Béneker

Goed onderwijs vergt een voortdurend kritische blik, de wil te verbeteren en nieuwe dingen uit te proberen. In scholen en lerarenopleidingen zie je daar goede voorbeelden van. Vaak bottom-up en op onderzoekende wijze. De Geografie ​van november/december 2015 bevat zeven bijdragen van docenten en lerarenopleiders die bezig zijn met onderwijsvernieuwingen.

onderwijs