Categorie

Virtueel herdenken met IWalk

Tijdschrift Geografie
Ronald Kranenburg

Herdenken gaat over geschiedenis en aardrijkskunde: historische gebeurtenissen die gebonden zijn aan een locatie. Zoals WOII. Je kunt locaties ook ‘bezoeken’ zonder erheen te reizen. Is een app als IWalk een alternatief voor een wandeling met de klas?

Tweede Wereldoorlog
onderwijs
Nederland
Onderwijs & Lesmateriaal

Conferentie duurzaamheidsdidactiek: Hoopvolle toekomst

Tijdschrift Geografie
Ronald Kranenburg

Docenten voelen zich soms machteloos in een wereld waar veranderingen niet altijd verbeteringen zijn en ontwikkelingen zelden echt tot duurzaamheid leiden. Een bevlogen groep lerarenopleiders wil handvatten bieden om het gesprek met leerlingen aan te gaan en wel resultaten te bereiken.

onderwijs

Gotze Kalsbeek ontvangt KNAG Onderwijsprijs 2024-2025

Tijdschrift Geografie
Ronald Kranenburg

Vanwege zijn buitengewone bijdrage aan het aardrijkskundeonderwijs ontving Gotze Kalsbeek in 2024 de tweejaarlijkse KNAG Onderwijsprijs. De afgelopen 25 jaar speelde hij een onschatbare rol als brug tussen docenten en de actualiteit. 

onderwijs

Hein de Haas bij Vandaag Inside: ‘Ga mij niet vertellen hoe het zit’

Tijdschrift Geografie
Ronald Kranenburg

In september was migratie-expert Hein de Haas te gast bij Vandaag Inside. Hij is een van de  weinige geografen die in de media aan het woord komt. ‘Eindelijk’, verzucht een deel van de beroepsgroep. Anderen vragen zich af wat het uithaalt.

migratie

Atlas van de aarde en de mens

Tijdschrift Geografie
Ronald Kranenburg

Met veel afbeeldingen voor in de klas

Het succes van de Atlas van de wereldgeschiedenis van Christian Grataloup (zie Geografie-2021-5) blijkt het begin van een reeks. Eind vorig jaar verscheen de Nederlandse editie van de Atlas historique de la Terre. Centraal staat de verandering van de aarde, met een overweldigende hoeveelheid onderwerpen, vervat in verrassende kaarten. De insteek is ‘historique’, maar ze zijn prima te gebruiken bij AK. 

recensie

Ruimte voor Defensie

Tijdschrift Geografie
Ronald Kranenburg

Nederland kampt met een structureel gebrek aan ruimte. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is iets meer dan de helft van het land in gebruik als landbouwgrond. Vermindering hiervan leidt tot sterke protesten vanuit de agrarische sector. Tegelijkertijd willen anderen meer ruimte voor woningen, duurzame energieopwekking en verbetering van de infrastructuur of de natuur. En nu is daar de Nota Ruimte voor Defensie (NPRD) waarin het ministerie pleit voor meer gebieden voor de eigen activiteiten. 

Tales from the Black Sea

Bert Spiertz Ronald Kranenburg

De Zwarte Zee vormt al bijna tien jaar het treurige toneel van de strijd tussen Rusland en Oekraïne. Maar er grenzen meer landen aan deze zee, met evenzovele verhalen. Bert Spiertz brengt ze tot leven in prachtige beelden. 

fotografie

De schrijver als geoloog

Tijdschrift Geografie
Ronald Kranenburg

De aarde volgens W.F. Hermans

Was hij niet zo’n briljant schrijver, dan hadden we over W.F. Hermans nooit zo vaak gelezen in Geografie. Zijn kwaliteiten als aardwetenschapper bleven daar duidelijk bij achter. Dat is een van de conclusies die je kunt trekken uit De aarde volgens W.F. Hermans. De schrijver als geoloog van Salomon Kroonenberg. 

recensie

Uit het KNAG-archief: Onderwijsdag

Tijdschrift Geografie
Ronald Kranenburg

De Onderwijsdag wordt een vast onderdeel op de KNAG-jaarkalender, met lezingen, workshops en een bedrijvenmarkt, en groeit uit van een bijeenkomst met tweehonderd deelnemers tot een mega-event dat vóór corona meer dan duizend belangstellenden trekt. Daarmee bereikt het evenement wel de grens van wat in deze opzet mogelijk is. De Onderwijsdag is zo populair dat er de laatste jaren mensen teleurgesteld moeten worden. Vanwege (brand)veiligheid en vergunningen is het soms noodzakelijk de inschrijving voortijdig te sluiten.

onderwijs
150 jaar KNAG

Uit het KNAG-archief: Een pijnlijk verhaal

Tijdschrift Geografie
Ronald Kranenburg

Het KNAG is ontstaan in de tijd van de Verlichting en de wetenschap, maar ook de tijd van imperialisme en kolonialisme. Het werd in 1873 opgericht door vier leraren aardrijkskunde met als doel ‘vermeerdering der kennis van de Aardbol’. Maar achter dat wetenschappelijke hoofddoel zaten meerdere praktische doelen en belangen, zo valt te lezen in een brief die de oprichters van het KNAG in februari 1873 stuurden aan bekende beoefenaars van de aardrijkskunde: ‘… teneinde de ontwakende belangstelling in de aardrijkskunde aan te wakkeren, en daardoor de kennis te vermeerderen, waarvan onder andere de handel, scheepvaart, industrie, kolonisatie en emigratie de vruchten konden plukken’.

150 jaar KNAG