Categorie
10 november 2023
Adwin Bosschaart Eefje Smit Frederik Oorschot

Duurzaamheid: waar sta jij?

Aandacht voor affectieve doelen en attitudes

Als geograaf, burger en betrokken ouder vragen de drie auteurs zich af hoe het schoolvak aardrijkskunde kan bijdragen aan een duurzame toekomst. Ze geven daarvoor drie concrete werkvormen uit aanverwante vakgebieden. Ze raken alle drie aan emoties van leerlingen.  

Duurzaamheid en AK
1 januari 2023
Eefje Smit Hans Palings

Kijk, luister en voel – ervaringsgericht veldwerk

Ga maar op dat rotsblok liggen. Kijk, luister en voel. Ineens zie je de wolken voorbij trekken en ervaar je de verwering van het graniet ‘aan den lijve’. Om nooit te vergeten. Dartmoor National Park zal door die ene opdracht zeker beklijven. Het is een mooi voorbeeld van ervaringsgericht veldwerk

onderwijs
veldwerk
17 juni 2022
Eefje Smit Frederik Oorschot

Met aardrijkskunde naar een duurzame toekomst

Het gros van de docenten wil aandacht besteden aan duurzame ontwikkeling, maar een kwart weet niet hoe. Aardrijkskunde kan een belangrijke rol spelen in het onderwijs over duurzame ontwikkeling. De herziening van het aardrijkskunde-examenprogramma is dé kans om ons vak daarvoor te positioneren.

onderwijs
duurzaamheid
1 oktober 2019
Eefje Smit

Op fietsexcursie door het Groene Hart

In de cursus over het Nederlandse Landschap fiets ik met tweedejaars studenten een middag door het Groene Hart. Voor de Brabantse deelnemers van de ‘hoge zandgronden’ is dit een landschap dat ze niet goed kennen. Sinds dit jaar gebruiken de studenten een webapp die helpt bij het leggen van relaties tussen boven- en ondergrond, en maken ze een storymap van hun bevindingen.  

GIS
onderwijs
Nederland
1 mei 2019
Uwe Krause Eefje Smit Tine Béneker

Het vakdidactische concept 'verandering'

Hoe kun je met een paar zakjes M&M’s de veranderingen in de bevolkingssamenstelling onderzoeken? Wie de workshop op de KNAG Onderwijsdag bezocht, weet het al. Voor wie die uitleg gemist heeft, hier een herkansing.

onderwijs
1 februari 2018
Eefje Smit Tom Goris

De bodem als rijke leeromgeving

De bodem? Meestal niet het onderwerp waar aardrijkskunde- of bètadocenten van watertanden. Maar oordeel niet te snel. In het Europese initiatief EELLSS laten docenten uit zeven landen zien dat de bodem veel mogelijkheden biedt voor vakoverstijgend werken, veldwerk en practica.

onderwijs
1 juni 2010
Eefje Smit Dirk Sytze Kootstra

Fietsen door verdwenen rivieren

Door de Utrechtse Waarden loopt een fietsroute die je wegwijs maakt in de aardkundige geschiedenis van dit ooit kletsnatte stukje Nederland.

fysische geografie