De overheid is verliefd op KLM, stelt Ties Joosten in zijn in januari verschenen boek De blauwe fabel. Want hoe kan het anders dat deze luchtvaartmaatschappij al een eeuw lang met succes bij de overheid om geld aanklopt? Ook nu weer in tijden van COVID-19. De klimaatcrisis vraagt om een herbezinning op de luchtvaart. Een boodschap die ook voor het aardrijkskundeonderwijs van belang is.
Topografie leren kan leiden tot boeiende gesprekken. Goede vragen stellen is het halve werk. Die leiden tot het verhaal achter de kaart en daar gaat het om. Met dat verhaal blijven de belangrijkste toponiemen je ook wel bij.
Klimaatverandering is van alle tijden, maar de versnelde opwarming van de aarde door enorme uitstoot van broeikasgassen heeft gevaarlijke gevolgen. Hoog tijd om daar wat aan te doen, vinden velen. Naomi Klein schreef met hulp van Rebecca Stefoff daartoe onlangs Hoe je ALLES kunt veranderen met als ondertitel De onmisbare gids voor jonge klimaatactivisten. Een interessant boek voor tieners over klimaatverandering dat sterk leunt op eerder werk van Klein over globalisering en milieu. Een must-read: helder, intrigerend en praktisch.
Geen gemakkelijke tijd voor jongeren. Opgehokt. Veel dingen niet kunnen doen. Zelfs niet naar school mogen. Het einde van corona is nog niet in zicht. Hoe moet dat verder? Van nature willen veel jongeren dingen doen. En velen denken ook best goed na. Daar hoef je geen Greta Thunberg of Amanda Gorman voor te zijn. Hoe kunnen we al die energie inzetten in coronatijd? En wat kan aardrijkskunde daarbij bieden? Het tijdschrift J-Reading wijdde een heel nummer aan geografie en corona. Voor leraren die op zoek zijn naar eigentijdse en kritische schoolaardrijkskunde is het nieuwe gratis e-book van John Huckle een aanrader.
Verslavende topo: tien woonplaatsen of gemeenten aanwijzen op een blinde kaart. Hoe dichter bij de juiste locatie, hoe hoger je score. Datajournalist Wouter van Dijke maakte een online spelletje dat al snel meer dan twee miljoen keer gespeeld was. Leuk spel, maar is topografie nog nuttig nu we smartphones met navigatie hebben? Het antwoord is ja: functionele topografie is belangrijk.
Kunnen we ondanks de coronacrisis toch op vakantie deze zomer? Waar wel en niet? Welke grenzen kunnen we over? Wat zijn de gevolgen van reisbeperkingen voor ons en anderen? Geografie gaat over gebieden, grenzen en relaties. Het leert over grenzen heen kijken. Dat vereist wel enige training. Maar hoe train je dat?
Bieden reisgidsen en reisboeken geografie? Lang niet altijd. Vaak gaat het om historische informatie over musea en kerken of praktische informatie over goede plekken voor winkelen en strandvertier. Veelal is er weinig oog voor mens en natuur. Alleen al daarom zijn boeken en digitale producten die anders zijn geografisch interessant. De kleur van koffie verkeerd, een reis door Zuid-Amerika is zo’n boek.
Dat duizenden leerlingen in Nederland en elders de straat op gaan omdat ze zich zorgen maken over klimaatverandering is te prijzen. De 16-jarige Stijn Warmenhoven van de Haagse Daltonschool is een van de organisatoren van de scholierenstaking. ‘Bij aardrijkskunde krijgen we te horen hoe slecht het gaat met het klimaat. En dan moeten we toekijken?’, tekende de Volkskrant begin februari uit zijn mond op. Goed gezien van Stijn en de zijnen. Je kunt niet stil blijven zitten als je meer over klimaatverandering weet. Het belang van geografische kennis is duidelijk. De volgende actiedag van de leerlingen is op donderdag 14 maart. Maar wat doen hun leraren?
Over bodemdaling en het aanleggen van parkeergarages in ons land is de laatste tijd nogal wat te doen. De ondergrond van Nederland staat daarmee weer flink in de publieke belangstelling. Het ebook Onder de grond maakt het mogelijk met dit thema direct aan de slag te gaan in iPad-onderwijs in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
In Duitsland is minder vastgelegd wat er bij aardrijkskunde in de bovenbouw voortgezet onderwijs geleerd moet worden dan in Nederland. Dat biedt ruimte voor een andere manier van lesgeven en leren. Hierover schreef Uwe Krause een interessant artikel in het tijdschrift Review of International Geographical Education Online (RIGEO). Een verslag van een uitgebreid onderzoek van schoolboeken en aardrijkskundelessen in twee landen.