%1

Opinie

De blauwe fabel in de klas

De overheid is verliefd op KLM, stelt Ties Joosten in zijn in januari verschenen boek De blauwe fabel. Want hoe kan het anders dat deze luchtvaartmaatschappij al een eeuw lang met succes bij de overheid om geld aanklopt? Ook nu weer in tijden van COVID-19. De klimaatcrisis vraagt om een herbezinning op de luchtvaart. Een boodschap die ook voor het aardrijkskundeonderwijs van belang is.

Blog: GeoEd
onderwijs
Opinie

Over hunebedden en reuzen – op zoek naar het verhaal achter de kaart

Topografie leren kan leiden tot boeiende gesprekken. Goede vragen stellen is het halve werk. Die leiden tot het verhaal achter de kaart en daar gaat het om. Met dat verhaal blijven de belangrijkste toponiemen je ook wel bij.

Blog: GeoEd
topografie
Opinie

Klimaatalarm

Klimaatverandering is van alle tijden, maar de versnelde opwarming van de aarde door enorme uitstoot van broeikasgassen heeft gevaarlijke gevolgen. Hoog tijd om daar wat aan te doen, vinden velen. Naomi Klein schreef met hulp van Rebecca Stefoff daartoe onlangs Hoe je ALLES kunt veranderen met als ondertitel De onmisbare gids voor jonge klimaatactivisten. Een interessant boek voor tieners over klimaatverandering dat sterk leunt op eerder werk van Klein over globalisering en milieu. Een must-read: helder, intrigerend en praktisch.

Blog: GeoEd
klimaatverandering
onderwijs
Opinie

Kennen om te kunnen kiezen

Geen gemakkelijke tijd voor jongeren. Opgehokt. Veel dingen niet kunnen doen. Zelfs niet naar school mogen. Het einde van corona is nog niet in zicht. Hoe moet dat verder? Van nature willen veel jongeren dingen doen. En velen denken ook best goed na. Daar hoef je geen Greta Thunberg of Amanda Gorman voor te zijn. Hoe kunnen we al die energie inzetten in coronatijd? En wat kan aardrijkskunde daarbij bieden? Het tijdschrift J-Reading wijdde een heel nummer aan geografie en corona.

Blog: GeoEd
onderwijs
Opinie

Hoe goed ken je Nederland?

Verslavende topo: tien woonplaatsen of gemeenten aanwijzen op een blinde kaart. Hoe dichter  bij de juiste locatie, hoe hoger je score. Datajournalist Wouter van Dijke maakte een online spelletje dat al snel meer dan twee miljoen keer gespeeld was. Leuk spel, maar is topografie nog nuttig nu we smartphones met navigatie hebben? Het antwoord is ja: functionele topografie is belangrijk.

Blog: GeoEd
onderwijs
topografie
Opinie

Geografisch leren denken en vakantie

Kunnen we ondanks de coronacrisis toch op vakantie deze zomer? Waar wel en niet? Welke grenzen kunnen we over? Wat zijn de gevolgen van reisbeperkingen voor ons en anderen? Geografie gaat over gebieden, grenzen en relaties. Het leert over grenzen heen kijken. Dat vereist wel enige training. Maar hoe train je dat?

Blog: GeoEd
onderwijs
Opinie

Op reis door Zuid-Amerika

Bieden reisgidsen en reisboeken geografie? Lang niet altijd. Vaak gaat het om historische informatie over musea en kerken of praktische informatie over goede plekken voor winkelen en strandvertier. Veelal is er weinig oog voor mens en natuur. Alleen al daarom zijn boeken en digitale producten die anders zijn geografisch interessant. De kleur van koffie verkeerd, een reis door Zuid-Amerika is zo’n boek.

Blog: GeoEd
Opinie

Op de bres voor het klimaat

Dat duizenden leerlingen in Nederland en elders de straat op gaan omdat ze zich zorgen maken over klimaatverandering is te prijzen. De 16-jarige Stijn Warmenhoven van de Haagse Daltonschool is een van de organisatoren van de scholierenstaking. ‘Bij aardrijkskunde krijgen we te horen hoe slecht het gaat met het klimaat. En dan moeten we toekijken?’, tekende de Volkskrant begin februari uit zijn mond op. Goed gezien van Stijn en de zijnen. Je kunt niet stil blijven zitten als je meer over klimaatverandering weet. Het belang van geografische kennis is duidelijk.

Blog: GeoEd
klimaatverandering
Nederland
Opinie

Aardrijkskunde over de onderkant van Nederland op de iPad

Over bodemdaling en het aanleggen van parkeergarages in ons land is de laatste tijd nogal wat te doen. De ondergrond van Nederland staat daarmee weer flink in de publieke belangstelling. Het ebook Onder de grond maakt het mogelijk met dit thema direct aan de slag te gaan in iPad-onderwijs in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Blog: GeoEd
Opinie

Aardrijkskunde in Duitsland vergeleken met Nederland

In Duitsland is minder vastgelegd wat er bij aardrijkskunde in de bovenbouw voortgezet onderwijs geleerd moet worden dan in Nederland. Dat biedt ruimte voor een andere manier van lesgeven en leren. Hierover schreef Uwe Krause een interessant artikel in het tijdschrift Review of International Geographical Education Online (RIGEO). Een verslag van een uitgebreid onderzoek van schoolboeken en aardrijkskundelessen in twee landen.

Blog: GeoEd
onderwijs
Nederland
Duitsland
Opinie

Krachtige geografische kennis centraal

Kennis verdient meer aandacht, betoogde de nieuwe hoogleraar Geografie & Educatie Tine Béneker. Leerlingen en studenten moeten leren kennis verzamelen en analyseren en ook ontdekken hoe kennis tot stand komt en op verschillende manieren gebruikt en misbruikt wordt.

Blog: GeoEd
onderwijs
Opinie

Toekomstgericht onderwijs

Hoe ziet onze samenleving en leefomgeving er uit als de leerlingen van nu 40 zijn? Meer van hetzelfde of wordt het heel anders? Wie wonen dan waar in ons land en hoe? Waar leven we van? Duurzamer of juist niet? Dat zijn spannende vragen over wat komen gaat. Ook al staat het nadenken door leerlingen over de toekomst expliciet in allerlei onderwijsdoelstellingen, in de praktijk is er maar weinig onderwijs dat leerlingen leert over de toekomst na te denken. Dat stellen Tine Béneker en haar collega’s in hun nieuwe publicatie.

Blog: GeoEd
onderwijs
Opinie

Powerful knowledge biedt docenten aardrijkskunde houvast

Van tijd tot tijd komen er nieuwe termen langs in onderwijsland. Termen die vaak vrij klakkeloos worden overgenomen zonder dat goed duidelijk is waar ze voor staan. Competenties en 21ste-eeuwse vaardigheden zijn bekende voorbeelden. Powerful knowledge lijkt er ook zo een. De laatste tijd wordt de term veel gebruikt in (inter)nationale publicaties over aardrijkskundeonderwijs. Want wie wil nou geen powerful knowledge? Krachtige kennis voor studenten en scholieren toch? Of zoiets?

Blog: GeoEd
onderwijs
Nederland
Opinie

Zijn de vragen in schoolexamens aardrijkskunde toe aan vervanging?

In de rubriek GeoEd analyseert Joop van der Schee nationale en internationale publicaties die interessant zijn voor het aardrijkskundeonderwijs. In dit tweede deel komt het niveau van schoolexamens aardrijkskunde aan bod.

Blog: GeoEd
onderwijs
Nederland
Opinie

‘Een eerlijke waterverdeling vergt een ommekeer in beleid en wetenschap’

In de nieuwe rubriek GeoEd analyseert Joop van der Schee nationale en internationale publicaties die interessant zijn voor het aardrijkskundeonderwijs. In dit eerste deel komt water grabbing en waterbeheer aan bod.

Blog: GeoEd
onderwijs
water