Curriculum.nu
KNAG en curriculumherziening
Curriculum.nu is een overheidsinitiatief om een nieuw curriculum te ontwerpen voor basis- en voortgezet onderwijs. In totaal negen ontwikkelteams zijn in het voorjaar van 2018 aan de slag gegaan om te bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen.
Maart 2020
Op 5 maart was het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over Curriculum.nu. Voorafgaand aan dit overleg heeft het KNAG een brief gestuurd aan de Vaste Commissie voor OCW om het belang van wereldoriëntatie in het primair onderwijs te benadrukken. Tine Béneker (hoogleraar Geografie & Educatie UU) en Carla van Boxtel (hoogleraar Vakdidactiek van het geschiedenisonderwijs UvA) betogen dat wereldoriëntatie een uitgelezen kans biedt om begrijpend lezen en burgerschap te versterken.
Januari 2020
Op 20 en 27 januari heeft de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hoorzittingen gehouden zodat de leden van de commissie aan docenten, wetenschappers, vakverenigingen en andere belanghebbenden konden vragen wat hun standpunten over Curriculum.nu zijn. De leden vergaarden informatie om op 5 maart de bespreking van de voorstellen in de Tweede Kamer goed geïnformeerd te beginnen.
Namens het KNAG voerde Tine Béneker, ons bestuurslid onderwijs, het woord. Zij benadrukte het belang van aardrijkskunde in zowel primair onderwijs als voortgezet onderwijs. Luister en kijk dit hier terug:
Hier leest u de standpunten die het KNAG vooraf instuurde als input voor het gesprek:
November 2019
Op verzoek van Curriculum VO heeft het KNAG een advies gegeven over hoe aardrijkskunde kan bijdragen om de doelstellingen van de curriculumherziening te verwezenlijken in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Hieronder kunt u het advies downloaden.
Oktober 2019: Presentatie voorstellen en reactie KNAG
De ontwikkelteams hebben op 10 oktober 2019 hun voorstellen gepresenteerd. Kijk op curriculum.nu/voorstellen naar de voorstellen per leergebied en algemene informatie.
Het KNAG heeft een reactie hierop geschreven. Het KNAG vindt dat de opbrengst potentie heeft en dat er interessante aanknopingspunten zitten in de aangeleverde bouwstenen, maar dat er nog wel veel moet gebeuren. Hier downloadt u de hele reactie:
Maart 2018 - augustus 2019
Laatste feedbackronde Curriculum.nu
Van 7 mei t/m 11 augustus 2019 kon er feedback gegeven worden op de conceptvoorstellen van de verschillende ontwikkelteams. Het KNAG heeft als vakvereniging feedback gegeven op de conceptvoorstellen Burgerschap, Digitale geletterdheid, Mens & Maatschappij en Mens & Natuur.
Visiedocument
Curriculum.nu heeft alle vakverenigingen gevraagd een beknopt visiedocument op te stellen op grond waarvan de ontwikkelteams aan de slag kunnen. De ontwikkelteams die het bestaande curriculum gaan herzien bestaan uit leerkrachten en schoolleiders. De tussenproducten van alle ontwikkelteams zijn openbaar beschikbaar.
Consultatiefases
Tijdens de eerste consultatiefase heeft het KNAG gereageerd op de conceptvisies van de ontwikkelteams Burgerschap, Digitale geletterdheid, Mens & Maatschappij en Mens & Natuur.
Daarnaast heeft het KNAG, samen met de vakverenigingen van geschiedenis, maatschappijleer, economie en filosofie, een brief geschreven aan het ontwikkelteam Mens & Maatschappij. In deze brief wordt benadrukt dat de kracht van bestaande vakken uitgangspunt moet zijn van het ontwikkelteam. Samenhang kan op verschillende manieren worden bereikt door de perspectieven van onze vakken te combineren, maar een verplicht samengaan van vakken in een leergebied achten wij onwenselijk en in tegenspraak met de politieke besluitvorming die aan Curriculum.nu vooraf ging.
De ontwikkelteams presenteren na de ontwikkelsessies de (tussen)opbrengsten, hun dilemma’s en vragen. Klik door voor de tussenproducten van Digitale geletterdheid, Burgerschap, Mens & Natuur en Mens & Maatschappij. Elk ontwikkelteam formuleert een aantal consultatievragen. Na iedere ontwikkelsessie vinden consultatieperioden plaats. De ontwikkelteams werken in de komende periode en de ontwikkelsessie in februari verder aan de bouwstenen. Na deze sessie volgt in mei een lange consultatieperiode, waarin u feedback kunt geven op de (dan aangevulde, aangescherpte en uitgewerkte) bouwstenen. U kunt op deze vragen antwoorden via de website van curriculum.nu. Alle feedback wordt verzameld en teruggegeven aan het ontwikkelteam. De leden van het ontwikkelteam zullen dit met elkaar bespreken en bepalen hoe ze op basis hiervan hun visie aanscherpen.
Voortraject
In het voortraject naar Curriculum.nu (en de voorloper OnsOnderwijs2032) heeft het KNAG de belangen van het aardrijkskundeonderwijs zo goed mogelijk behartigd. Hieronder zijn enkele brieven te lezen die in het kader hiervan zijn geschreven. Voor het vak aardrijkskunde is het belangrijk om in de ontwikkelteams goed vertegenwoordigd te zijn en zo ons vak de stevige positie te geven die het verdient. Naar aanleiding van de contacten is aardrijkskunde toegevoegd aan het leergebied Mens & Natuur.
Nieuwsberichten
- Curriculum.nu ontwikkelsessie 1: Een visie ontwikkelen
- Conceptversie visiedocument aardrijkskundeonderwijs: denk mee!
- Inschrijving ontwikkelteams curriculum.nu geopend
- Mens en natuur: op en top aardrijkskunde