geografie november/december 2018

De hete zomer van 2018 | Hitte wordt hot | Zoet water in tijden van droogte | Twee schoolatlassen: hoe nu verder |
Je eigen stad in kaart | Koloniale erfenis van een museum

Kennis

Hitte wordt hot

De zomer van 2018 was de warmste in drie eeuwen, met een recordaantal warme dagen en twee hittegolven. Het KNMI verwacht meer van dergelijke zomers. Nederland moet zich (beter) voorbereiden op hittestress. 

klimaatverandering
Nederland
Kennis

Zoet water in tijden van droogte

Nederland werd afgelopen zomer geconfronteerd met langdurige droogte. Vooral de strijd tegen verzilting vraagt enorme hoeveelheden zoet water. Hoe robuust en klimaatbestendig is onze zoetwatervoorziening? 

klimaatverandering
Nederland
Opinie

Hunsrück

De mooiste tijd van het jaar om er te fietsen is september. De bossen beginnen dan al wat bruinrood te kleuren, terwijl de temperatuur nog steeds aangenaam is. En heb je ’s avonds behoefte aan vertier, dan zak je af naar de Moezel, met haar vele wijndorpen. Of je gaat naar Trier, de bruisende universiteitsstad met zijn fraaie oude centrum. De volgende dag fiets je dan weer kilometers lang omhoog in de Hunsrück en geniet je opnieuw van het stille en rustige landschap.

Blog: Fietslandschappen
Opinie

Een centraal examen kan niet met twee atlassen

Het College voor Toetsen en Examens onderzocht of leerlingen op voor- of achterstand staan bij het gebruik van beide atlassen tijdens een testexamen. Drie voorbeeldvragen tonen aan dat details in de cartografische weergaven én beschikbaarheid van meer of minder kaarten over een onderwerp invloed hebben op de antwoorden van leerlingen.

onderwijs
Opinie

Reacties Alcarta en Bosatlas

Geografie vroeg de makers van Alcarta en De Grote Bosatlas te reageren op de beslissing van het CvTE.

 

onderwijs
Opinie

Kaartenmakers

Geen atlas meer bij het examen is vreemd. Leerlingen zullen minder getraind zijn in atlasgebruik, met name in kaartselectie. Het kan er echter ook toe leiden dat leerlingen beter worden in andere kaartvaardigheden zoals kaartproductie en dat zou positief zijn.

onderwijs
Opinie

Bos en Alcarta vergeleken: Klimaatverandering en veiligheid in onze delta

De rol van de schoolatlas in het aardrijkskundeonderwijs is zeker niet uitgespeeld, benadrukt het CvTE. Geografie vroeg Jan van Mourik een actueel fysisch-geografisch onderwerp uit te diepen aan de hand van kaartmateriaal van beide atlassen. Waar vond hij de meest bruikbare informatie? 

onderwijs
Opinie

Stadsgeografie in twee atlassen

Welke mogelijkheden bieden de 55e druk van De Grote Bosatlas en de nieuwe Alcarta-atlas om stadsgeografische thema’s voor te leggen aan leerlingen? En hoe verschilt hun aanpak? 

onderwijs
Opinie

Urbanisatie in de atlas

Met de voortschrijdende urbanisatie werden steden gaandeweg beter weergegeven in de schoolatlassen. Aanvankelijk enkel het bebouwde gebied en enkele infrastructurele elementen, later ook steeds meer functies – economische en bestuurlijke – en ook processen. 

onderwijs
Opinie

Je eigen stad in kaart

Waar Kees de Heus bekijkt hoe stadsgeografische begrippen aan bod komen in de schoolatlas, brengen Utrechtse leerlingen met ruimte-tijdpaden en mental maps hun directe stedelijke omgeving in kaart – nu, terugblikkend én vooruitkijkend. 

onderwijs
Nieuws

GeoWeek 2018: Stof tot nadenken

Eind mei gingen 7000 leerlingen op expeditie in de werkwereld van geo tijdens de GeoWeek. En daar was het heerlijk weer voor! Ten minste, een groot deel van de week... Want iedereen zal er wel iets van hebben meegepakt: die enorme stortbuien.

GeoWeek
onderwijs
Nederland
Opinie

Tervuren

Blog: Brussels Lof